Algebra i CAS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei, når jeg skal løse algebrastykker eller likninger med andre variabler enn x og y i CAS(geogebra), så sliter jeg. Jeg får ikke CAS til å løse stykkene. Hvis jeg endrer variablene til x og y så løser CAS dem lett.
Er det noen som har tips eller en god framgangsmåte for å løse stykker i CAS. Jeg har eksamen på mandag, og jeg vet at det ofte kreves at oppgavene løses i CAS.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest wrote:Hei, når jeg skal løse algebrastykker eller likninger med andre variabler enn x og y i CAS(geogebra), så sliter jeg. Jeg får ikke CAS til å løse stykkene. Hvis jeg endrer variablene til x og y så løser CAS dem lett.
Er det noen som har tips eller en god framgangsmåte for å løse stykker i CAS. Jeg har eksamen på mandag, og jeg vet at det ofte kreves at oppgavene løses i CAS.
Kan du gi oss et eksempel på en oppgave du sliter med å få løst i CAS? Prøver å løse oppgaver med variabler som z og w nå, det funker helt fint.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
LektorH
Cantor
Cantor

Du må presisere hva som er variablene hvis det ikke er x og y. Kommandoen ser slik ut, Løs[ <Liste med likninger>, <Liste med variabler> ], og listene settes opp med {}.

Eksempel med to ligninger med to ukjente: Løs[{a+b=4,a-b=2},{a,b}]
Guest

LektorH wrote:Du må presisere hva som er variablene hvis det ikke er x og y. Kommandoen ser slik ut, Løs[ <Liste med likninger>, <Liste med variabler> ], og listene settes opp med {}.

Jeg bruker samme metode som deg (Løsninger[ <Likning>, <Variabel> ]), men jeg får ikke løst enkle likninger som f.eks. a+3=5. Jeg vet jo svaret, men jeg får ikke løst det med CAS. Jeg får til å løse likninger med to ukjente med CAS - slik du løser, men ikke de med en ukjent.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest wrote:
LektorH wrote:Du må presisere hva som er variablene hvis det ikke er x og y. Kommandoen ser slik ut, Løs[ <Liste med likninger>, <Liste med variabler> ], og listene settes opp med {}.

Jeg bruker samme metode som deg (Løsninger[ <Likning>, <Variabel> ]), men jeg får ikke løst enkle likninger som f.eks. a+3=5. Jeg vet jo svaret, men jeg får ikke løst det med CAS. Jeg får til å løse likninger med to ukjente med CAS - slik du løser, men ikke de med en ukjent.
https://gyazo.com/3306174269c04c4bb46408360acba15e

Brukte kommandoen Løs[ <Likning>, <Variabel> ]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Guest

Dolandyret wrote:
Gjest wrote:

https://gyazo.com/3306174269c04c4bb46408360acba15e

Brukte kommandoen Løs[ <Likning>, <Variabel> ]
Hm, ok. Hvordan går du fram for å løse en likning som dette i CAS: ax^2+4x-2=0
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Sånn her: https://gyazo.com/bbf748ec600159c872997245b7f07ff4

Er ikke veldig stødig på CAS enda, kan bare det veldig grunnleggende. Må lese en hel del på det til R1 på torsdag.

Iom. at a er udefinert og det er en andregradslinkning vil x være lik formlene jeg fikk ut i CAS.
LektorH
Cantor
Cantor

Gjest wrote:
Husker du å sette mellomrom eller * mellom a og x^2 ? Hvis du ikke gjør det leser den det som en variabel som heter ax.

Når det gjelder ligninger med bare en ukjent som ikke er x skriver du det på formen Løs[a+3=5, a]
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Man kan ikke løse en likning med to ukjente med bare en likning. I eksempeloppgavene til S1 ifjor fikk man oppgitt en lignende likning som den du prøver å løse, samt man fikk opplyst den deriverte i ett eller to punkt, men der var nok uttrykket mer ax^2 + bx + c.
Post Reply