Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg tar 1MY matematikk som privatist og har desverre ingen lærer å spørre om hjelp. Kanskje noen her vil hjelpe meg?:-) Det hadde vært hyggelig.
Jeg har akkurat begynt på et delkapittel som heter andregradslikninger uten førstegradsledd:
Hittil har jeg regnet ca 10 oppgaver innenfor dette delkapittelet uten store problem, men de to siste oppgavene bryter litt med mønsteret og jeg sitter litt fast.
I de tidligere oppgavene så har svaret vært f.eks +5 eller minus 5, eller ingen løsning. Men på de to siste oppgavene har fasiten to ulike svar på X for hver oppgave. Dette forstår jeg ikke. Hvis jeg taster inn ligningen og løser den grafisk på kalkulatoren, kan jeg imidlertid bekrefte at fasiten har rett.
Her er oppgavene:
A) (X - 1)^2 = 4
B) (X + 2)^2 = 1
Hvis noen kan forklare meg hvordan dette utføres med regning og hvorfor det gjøres slik hadde jeg blitt svært lettet og glad!
Nei, du er ikke storforlangede :) men jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal forklare framgangsmåten bedre, men skal prøve:
Jeg tror at hvis du får som oppgave å løse likningen y^2=4, da ville du ha klart det!? Løsningene her er gitt ved y=2 og y=-2 (ganske enkelt ved å trekke kvadratroten).
Nå står det ikke y^2=4, men (x-1)^2=4. Også her skal du først trekke kvadratroten. Skal sette det opp som regnestykke:
(x-1)^2=4
x-1=2 eller x-1=-2 (nå flytter du over den -1)
x=3 eller x=-1
Håper det hjalp bedre nå.
Det samme i B)
(x+2)^2=1 (nå trekker du kvadratroten)
x+2=1 eller x+2=-1 (så flytter du over 2)
x=-1 eller x=-3