Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Er det bare meg, eller var oppgavene fra 2014 og tidligere vanskeligere enn 2015? Eksamensformen har jo blitt endret, så kan det ha noe å si?
Og en ting til..... jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvordan jeg skal forbedre meg mest mulig i dag. Føler at jeg ikke får til noe. Må man kunne utlede mange bevis? Pytagorasbevis f.eks, er det aktuelt å kunne?
Ellers noen tips til en fortvilet sjel?
Hei du. Ja har opplevd det samme. Å utlede beviser er ikke noe jeg har lagt merke til så mye i oppgavene, og jeg har heller ikke hatt mye om det før. (da jeg hadde 1T)
privatistmatte wrote:Er det bare meg, eller var oppgavene fra 2014 og tidligere vanskeligere enn 2015? Eksamensformen har jo blitt endret, så kan det ha noe å si?
Og en ting til..... jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvordan jeg skal forbedre meg mest mulig i dag. Føler at jeg ikke får til noe. Må man kunne utlede mange bevis? Pytagorasbevis f.eks, er det aktuelt å kunne?
Ellers noen tips til en fortvilet sjel?
Jeg er enig! Den var 2015 var en av de beste jeg har regnet så langt. Selv har jeg kun lært meg definisjonen på den deriverte og fullstendige kvadrat. De er jo en slag beviser, men ellers har jeg ikke lagt så stor vekt på det. Det er kanskje dumt, jeg vet ikke?
Slenger inn et spørsmål her jeg, gidder ikke lage ny tråd :p
Når vi svarer med tekst på eksamen, er det meningen vi skal sette to streker under tekstsvaret eller kun under svar vi får ved utregning?
F.eks. om jeg får spørsmål om hypotenusen i en trekant med katetene 3 og 4 er 5, så finner jeg jo det ut med utregning. Skal jeg sette to streker under svaret jeg finner ved utregning, to streker under det jeg skriver (Hypotenusen i en trekant med katetene 3 og 4 er 5.) eller ingen av delene/begge deler?
Om det er slik at vi setter to streker under tekstsvar, hva om tekstsvaret drar seg nedover flere linjer på siden, skal jeg sette to streker under alt eller kun den nederste linjen?
Høres kanskje ut som et tullete spørsmål, men det er greit å være sikker på det.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Eksempeloppgavene til 1P kom med løsningsforslag fra udir. Der bruker de en strek under endelig utregning, og to strek under tekstsvaret, dvs. den nederste linjen.