Regning med vektorkoordinater

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Ulf123

Hei, jeg har fått en oppgave som lyder som følger:

Vektorene [tex]\underset{a}{\rightarrow}[/tex] = [4, -2], [tex]\underset{b}{\rightarrow}[/tex] = [-2, -8] og [tex]\underset{c}{\rightarrow}[/tex] = [6, -3] er gitt.

Finn [tex]\underset{a}{\rightarrow}[/tex] + [tex]\underset{b}{\rightarrow}[/tex] - [tex]\underset{c}{\rightarrow}[/tex]

Se bildet jeg har lagt ved. Det første jeg gjorde var vel i grunn å bare prøve å tegne vektorene inn i et koordinatsystem. Vet ikke om oppgaven egentlig krever dette, men jeg gjorde det likevel. Men er det nok å løse slik jeg har gjort? Altså:

[4, -2] + [-2, -8] - [6, -3] = [4 - 2 - 6, - 2 -8 + 3] = [-4, -7]

Deretter tegnet jeg inn [-4, -7] i koordinatsystemet. Men jeg føler det er noe jeg gjør feil, skal ikke vektorene ha en form for sammenheng i koordinatsystemet? Slik jeg har gjort det nå, er det jo bare 4 ulike vektorer i et koordinatsystem...

Image
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Ulf123 wrote:Hei, jeg har fått en oppgave som lyder som følger:

Vektorene [tex]\underset{a}{\rightarrow}[/tex] = [4, -2], [tex]\underset{b}{\rightarrow}[/tex] = [-2, -8] og [tex]\underset{c}{\rightarrow}[/tex] = [6, -3] er gitt.

Finn [tex]\underset{a}{\rightarrow}[/tex] + [tex]\underset{b}{\rightarrow}[/tex] - [tex]\underset{c}{\rightarrow}[/tex]

Se bildet jeg har lagt ved. Det første jeg gjorde var vel i grunn å bare prøve å tegne vektorene inn i et koordinatsystem. Vet ikke om oppgaven egentlig krever dette, men jeg gjorde det likevel. Men er det nok å løse slik jeg har gjort? Altså:

[4, -2] + [-2, -8] - [6, -3] = [4 - 2 - 6, - 2 -8 + 3] = [-4, -7]

Deretter tegnet jeg inn [-4, -7] i koordinatsystemet. Men jeg føler det er noe jeg gjør feil, skal ikke vektorene ha en form for sammenheng i koordinatsystemet? Slik jeg har gjort det nå, er det jo bare 4 ulike vektorer i et koordinatsystem...

Image
Tegn a+b vektor. Legg den vektoren sammen med c vektor så blir det enklere å se svaret. a+b vektor blir [2,-10]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply