Gjennomsnittlig prosentvis økning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Rompetrollet

Hei! :D Jeg sitter å jobber med noen eksamens oppgaver (det er den tida igjen..) også lurte jeg på om noen ville være så greie å hjelpe meg med en oppgave?

Oppgaveteksten er: Ola kjøpte i år 2000 et småbruk for 1 200 000 kr. I 2012 solgte han småbruket for 2 000 000 kr. Hva ble gjennomsnittlig årlig prosentvis verdistigning på småbruket de 12 årene Ola eide det?

Jeg har forstått at man kan ta ( Differanse / originalt tall ) * 100 = Prosentøkning. Men når man da skal finne den gjennomsnittlige prosenten over 12 år så stopper det litt opp for meg.. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne gi meg en pekepinne :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Rompetrollet wrote:Hei! :D Jeg sitter å jobber med noen eksamens oppgaver (det er den tida igjen..) også lurte jeg på om noen ville være så greie å hjelpe meg med en oppgave?

Oppgaveteksten er: Ola kjøpte i år 2000 et småbruk for 1 200 000 kr. I 2012 solgte han småbruket for 2 000 000 kr. Hva ble gjennomsnittlig årlig prosentvis verdistigning på småbruket de 12 årene Ola eide det?

Jeg har forstått at man kan ta ( Differanse / originalt tall ) * 100 = Prosentøkning. Men når man da skal finne den gjennomsnittlige prosenten over 12 år så stopper det litt opp for meg.. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne gi meg en pekepinne :)
[tex]2000000=1200000*x^{12}[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply