Hei!
I S1 er det jo mange oppgaver med kostnad, inntekt og overskudd. Jeg lurte bare på hvordan man skal runde av antall enheter? For eksempel fikk jeg nå i en oppgave at kostnadene og inntektene var like store etter at bedriften hadde produsert 4 og 20,5 enheter av en vare.
Er kostnadene og inntektene da like store etter at bedriften har produsert 4 og 20 varer, 4 og 20,5 varer, eller 4 og 21 varer? Hva skal man skrive som svar?
Og når det gjelder sannsynlighet; vil sensor helst ha svaret som at sannsynligheten er 0,573 eller 57,3%? På del 1 svarer man vel som brøk med mindre det er 1/5 f.eks.
Avrunding
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Sjekk fortjenesten etter 20 og 21 varer. I grunn er de jo bare like ved fire enheter, siden f(20,5) = f(4), så f(21) vil nok ikke være lik f(4). Jeg kan nok garantere at du vil få høyere forståelse for å runde av, enn å ikke gjøre det. Om hverken x = 21 og x = 20 gjør de like store kan du argumentere for at bare x = 4 gjør inntektene like store.
Ang. sannsynlighet er det ett fett om det står at du skal finne sannsynligheten.
Ang. sannsynlighet er det ett fett om det står at du skal finne sannsynligheten.