I et rektangel var lengden firedobbelt så stort som bredden, altså 4/1. Vi setter lengden lik x cm
Oppgave:
- lag en formel for arealet av rektangelet
- lag en formel for omkretsen av rektangelet
Kan noen hjelpe meg med denne?
algebra
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
vet at man må tenke slik at:
- lengden er 4/1 lengre enn bredden, altså er også bredden 4/1 kortere enn lengden.
og at man kan bruke formelen A=x*(x-x/?) men hva skal stå i nevneren: 1 eller 4?
- lengden er 4/1 lengre enn bredden, altså er også bredden 4/1 kortere enn lengden.
og at man kan bruke formelen A=x*(x-x/?) men hva skal stå i nevneren: 1 eller 4?
Ok, vi har en bredde $b$.
Vi har en lengde $x$ som vi vet er 4 ganger så stor som $b$. Altså har vi $x = 4b$.
Arealet av et rektangel er lengde * bredde, altså $A = x * b$. Dersom vi setter inn $x = 4b$ som vi fant ut over, får vi $A = x \cdot b = 4b \cdot b = 4b^2$.
Klarer du å gjøre det samme for omkretsen, gitt at $O = 2x + 2b$? Bruk igjen erstatningen $x = 4b$.
Vi har en lengde $x$ som vi vet er 4 ganger så stor som $b$. Altså har vi $x = 4b$.
Arealet av et rektangel er lengde * bredde, altså $A = x * b$. Dersom vi setter inn $x = 4b$ som vi fant ut over, får vi $A = x \cdot b = 4b \cdot b = 4b^2$.
Klarer du å gjøre det samme for omkretsen, gitt at $O = 2x + 2b$? Bruk igjen erstatningen $x = 4b$.
Altså viss man tenker at formelen for omkrets av et rektangel er O=2*(l+b), og at vi bytter ut lengden med x.
O=2*(x+b)
=(2)(x)+(2)(b)
=2x+2b
og viss jeg skal bruke 4x:
O=2*(4x+b)
=(2)(4x)+(2)(b)
=8x+2b
blir det riktig?
O=2*(x+b)
=(2)(x)+(2)(b)
=2x+2b
og viss jeg skal bruke 4x: