Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Dolandyret skrev:
Hvor mye tror du de trekker meg fordi jeg understreket (4,0) som et nullpunkt?
Ikke godt å si. Sikkert ikke så veldig mye.
Nå har jeg lagd en løsning for del 2 også, dere får se over.
R1 eksamen 2015 høst løsning.pdf
på oppgave 1 del 2
Hvordan fikk du c lik 3? f(0) er lik 3*10^9, der e blir opphøyd i 0 som blir 1. dermed er c lik 3*10^9?
Og det er ca 74 år, ikke 75. feilen kommer fra at k er presist 0.01625, ikke 0.016. kan jo fint runde av konstantene i svaret som k, men eksaktverdien fra CAS må vell brukes videre i oppgaven.
Dolandyret skrev:
Hvor mye tror du de trekker meg fordi jeg understreket (4,0) som et nullpunkt?
Ikke godt å si. Sikkert ikke så veldig mye.
Nå har jeg lagd en løsning for del 2 også, dere får se over.
R1 eksamen 2015 høst løsning.pdf
på oppgave 1 del 2
Hvordan fikk du c lik 3? f(0) er lik 3*10^9, der e blir opphøyd i 0 som blir 1. dermed er c lik 3*10^9?
Og det er ca 74 år, ikke 75. feilen kommer fra at k er presist 0.01625, ikke 0.016. kan jo fint runde av konstantene i svaret som k, men eksaktverdien fra CAS må vell brukes videre i oppgaven.
Høres riktig ut det. Rart å bruke avrundede verdier i videre utregning.
Godt å høre at flere har samme svar som meg. Phew..
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Hvordan fikk du c lik 3? f(0) er lik 3*10^9, der e blir opphøyd i 0 som blir 1. dermed er c lik 3*10^9?
Og det er ca 74 år, ikke 75. feilen kommer fra at k er presist 0.01625, ikke 0.016. kan jo fint runde av konstantene i svaret som k, men eksaktverdien fra CAS må vell brukes videre i oppgaven.
Jeg har lagd funksjonen i milliarder, fordi tallene var oppgitt i milliarder. Det er vanlig å gjøre det slik for å unngå store tall.
k er ikke eksakt 0,01625. Den er 0,01625438..., antageligvis med uendelig mange desimaler. Vi må runde av verdien til videre bruk, spørsmålet er bare hvor mange gjeldende siffer vi skal ha. Jeg valgte to gjeldende siffer, men det går fint an å bruke flere.
Hvor mye tror dere oppgave 3a) på del 2 er verdt? 1 eller 2 poeng?
Og det samme på oppgave 4d) på del 2. 2 eller 3 poeng?
Forklarte oppgave 3a) heller dårlig. Viste ikke i forhold til [tex]A=L*B[/tex], men grunnga at arealet kunne gis på den måten med resultatene jeg fikk i 3b) og 3c). Blir sikkert trekk for det, enten halvt- eller for hele oppgaven.
Oppgave 4d) fikk jeg ikke svart på. Når jeg brukte kommandoen "skjæring[funksjon,funksjon]" så kræsjet geogebra. Prøvde 4-5 ganger. Kræsjet hver gang.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."