S1-eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Kjemikern skrev:[tex]OA[/tex] er parallell med [tex]CB[/tex]
Aha, ser det nå. Aldri skjønt meg helt på slike. Men vil ikke da [tex]OA=x[/tex] og [tex]OC=\frac{5}{x^2+2}[/tex], og ikke omvendt?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Dolandyret skrev:
Kjemikern skrev:[tex]OA[/tex] er parallell med [tex]CB[/tex]
Aha, ser det nå. Aldri skjønt meg helt på slike. Men vil ikke da [tex]OA=x[/tex] og [tex]OC=\frac{5}{x^2+2}[/tex], og ikke omvendt?
Jo, helt korrekt. I kladden min ligger C på x aksen.. Skal ordne det nå. Godt observert :)
Gjest

Tror du har feil formel for f(x) det skal være 5x/(x^2+2) ikke 5x/(x^2+1)
De korrekte svarene blir vel som jeg skrev tidligere 0.44 og 4.56?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Tror du har feil formel for f(x) det skal være 5x/(x^2+2) ikke 5x/(x^2+1)
De korrekte svarene blir vel som jeg skrev tidligere 0.44 og 4.56?
Stemmer. Bare kjemikern som har byttet om på 1 og 2. med formelen 5x/(x^2+1) får vi 0,21 og 4,79. Riktig svar er 0,44 og 4,56.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:Tror du har feil formel for f(x) det skal være 5x/(x^2+2) ikke 5x/(x^2+1)
De korrekte svarene blir vel som jeg skrev tidligere 0.44 og 4.56?
Bra observert, rettet på dette også nå. Da skal alt være i orden :)
Gjest232

Har et spørsmål angående 2 b, på del 2. Synes generelt sannsynlighetsoppgaven i år var svært dårlig formulert, særlig 2 c. Men er det riktig tenkt at dette er fra intervallet 2 til 4 gutter? Altså, siden de spør om både gutter og jenter, så kan det jo ikke være én gutt eller én jente. Så i Geogebra, hypergeometrisk sannsynlighet; P(2<=x<=4)? (populasjon=25, n=10 og utvalg =6).
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Hadde selv ikke eksamen nå, men så på oppgave 2 der nå. Og er egentlig enig i deg der. Vet ikke hvor strenge de er, men hvis du skriver at du tolker det som minst 2 gutter og 2 jenter(alle sannsynlighetene addert) så bør det iallefall gi poeng hvis utregningen er riktig;)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Gjest232 skrev:Har et spørsmål angående 2 b, på del 2. Synes generelt sannsynlighetsoppgaven i år var svært dårlig formulert, særlig 2 c. Men er det riktig tenkt at dette er fra intervallet 2 til 4 gutter? Altså, siden de spør om både gutter og jenter, så kan det jo ikke være én gutt eller én jente. Så i Geogebra, hypergeometrisk sannsynlighet; P(2<=x<=4)? (populasjon=25, n=10 og utvalg =6).

2b spør bare om hva er sannsynligheten for at det ikke blir trukket ut bare ett kjønn, dvs P(begge kjønn) = 1 - P(bare gutter) - P(bare jenter)

2c er litt mer vrien, men det vil slik jeg tror, være P(3g + 3j) også dele det på seks, siden gunstige/ mulige = 1!/3! = 1/6. Dette er min tolkning, men siden jeg ikke har hatt noe om dritten sannsynlighet siden vel mai så kan jeg ikke så mye om det. Forøvrig så hadde ndla en prøve som hadde samme c-oppgave. Det er prøve nr 2 innenfor sannsynlighet i S1.
Gjest232

Tusen takk, Olestudy og fysikkmannen. Da ser det ut til at jeg hadde riktig, skrev hvertfall at jeg tolket det slik. Har beregnet ut fra egen poengtildelelse at jeg ca er rundt 45-46 poeng(og da har jeg tatt 0 poeng på de områdene jeg selv mener det er potensialet for å få kanskje litt poeng selv om det er feil), og håper på at det blir en 5.
Guest

Noen som kunne ha laget et løsningsforslag til hele eksamen?

Takk på forhånd.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Guest skrev:Noen som kunne ha laget et løsningsforslag til hele eksamen?

Takk på forhånd.
Om du bruker læreboka di og er nøye ved utregning så er det fort gjort å mekke sammen et løsningsforslag på egenhånd :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Er det noen som vet når sensuren er?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Tdiligst 4.januar
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:Tdiligst 4.januar
Huff, lenge til jeg får vite hvor dårlig eksamenene gikk.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Kaffeguru

Hei,

Har regnet ut sånn ca (vet jo ikke med sikkerhet), men på del 1 at jeg får 31/36 poeng, og del 2 16/24. Dette blir jo 47 poeng tilsammen. Jeg vet at grensen for en 5 er 45 poeng, men helhetsinntrykket har jo noe å si også. Tror dere at dette er nok til å greie en 5, eller blir dette vanskelig å si mtp helhetsinntrykket?
Svar