Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det er jo en "regel" for tangensfunksjonen som er slik at man finner nullpunkt ved å sette v=pi*n. Men hvorfor fungerer ikke denne regelen på uttrykket 4-4tan(pix/2)? Er det fordi tangensfunksjonen er negativ? Jeg er helt forvirret..
Noen som kan komme med en oppklaring?
Aleks855 wrote:Det funker for $n\pi$ fordi $\sin(n\pi)$ = 0.
I uttrykket ditt brukes $x$, som kanskje ikke nødvendigvis er heltall. Og i tillegg deles det på 2.
Takk for svar, men jeg skjønner ikke hva du mener... Mener du at jeg kan bruke den "regelen" eller? Jeg får jo feil svar? Jeg tror kanskje ikke jeg kan bruke den for samensatte uttrykk?
Aleks855 wrote:Det funker for $n\pi$ fordi $\sin(n\pi)$ = 0.
I uttrykket ditt brukes $x$, som kanskje ikke nødvendigvis er heltall. Og i tillegg deles det på 2.
Takk for svar, men jeg skjønner ikke hva du mener... Mener du at jeg kan bruke den "regelen" eller? Jeg får jo feil svar? Jeg tror kanskje ikke jeg kan bruke den for samensatte uttrykk?
Regelen din fungerer kun på tangensfunksjoner på en viss form, altså funksjoner på formen [tex]tan(n\pi)[/tex], hvor n er et heltall. I ligningen din har du med en ukjent, x, som kan være hva som helst, samt at uttrykket deles på to, som gjør at du får feil svar utifra regelen din. Regelen kan derfor ikke brukes.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."