Buelengde og integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
arc

Sliter litt med en oppgave om beregning av buelengde av parameterkurver. x = 3t^2 og y = 2t^3. Jeg er kommet så langt at jeg får integralet under men skjønner ikke hvilke integrasjonsregler som er brukt for å få ut svaret.

Image

Jeg har først tenkt på å substittuere t^2 + t^4 til u slik at man får 2/3u^3/2 og deretter gange med integralet av parantesen, altså (1/3 + 1/5) og sette inn for 1 slik:

((2/3(2)^(3/2))/((1/3)+0.2) og får da svaret 3.5355.... som er veldig nærme
arc
Fibonacci
Fibonacci

Merkelig. Kontoen min ble slettet?

Her er bildet som ikke kom med av integralet. Skulle stå at jeg hadde prøvd å DELE på integralet av parentesen, ikke gange som i HI.

http://imgur.com/pZJgyRS
maglun

Faktoriser ut t^2 i kvadratroten slik at du får

[tex]\sqrt(t^2+t^4) = \sqrt((t^2)(1+t^2)) = t \sqrt(1+t^2)[/tex]

Du kan da sette [tex]u = (1+t^2)[/tex] og [tex]du/dt = 2t[/tex], og du står igjen med [tex]\int_0^1 3 \sqrt(u) du[/tex].

Dermed har du [tex]3*[\frac{2}{3} u^\frac{3}{2} ]_0^1 = 4 \sqrt(2)-2[/tex]
arc
Fibonacci
Fibonacci

Tusen takk for svar! Har et par spørsmål, hvor ble den t'en av som stod utenfor kvadratroten etter å ha faktorisert? Og blir det 3 fordi man deler 2t fra du/dt og 6 på 2?
maglun

Er ikke her så ofte, så beklager at dette tok nesten to uker, men:

Når jeg substituerte fikk jeg du/dt = 2t og derfor dt = 1/(2t) du. Denne kansellerte mot t-en utenfor kvadratroten slik at det kun var igjen 3 sqrt(u) du. Av samme grunn ble det 3 (vi hadde 6t/2t = 3).
Post Reply