Uorganisk analyse (kjemi)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mmmxr

Jeg har en pulverblanding som består av Zn(CH3COO)2 og PB(NO3)2. Blandingen løses i vann.Og så tilsetter jeg Hcl og får utfelling av PbCl2. Men hvorfor blir det ikke dannet HNO3 i tillegg?

Videre filtrerer jeg løsningen og setter til H2S. Da skjer det ingenting. Men når jeg derimot setter til NH3 får jeg bunnfall av ZnS. Jeg skjønner det ikke? ZnS har jo ingenting med NH3 å gjøre? Eller er det slik at NH3 får H2S til å løse seg?

Hadde blitt veldig takknemlig for oppklarende svar! :)
Kjemikern
Guru
Guru

Joda du får også salpetersyre, reaksjonen blir slik:

[tex]Pb(NO_{3})_{2(aq)}+2HCl_{(aq)}\rightarrow PbCl_{2(s)}+2HNO_{3(aq)}[/tex]

Andre reaksjon:

[tex]Zn(CH_3COO)_{2(aq)}+H_2S_{(aq)}\rightarrow ZnS_{(s)}+2CH_3COOH_{(aq)}[/tex]

Slik du ser er produktet ditt eddiksyre, en svak syre. For å få mer [tex]ZnS[/tex], må vi klare å forskyve likevekten mot høyre, derfor blir [tex]NH_3[/tex] tilsatt.

Husk La chateilers prinsipp.

Spør om noe er uklart
mmmxr

Kjemikern wrote:Joda du får også salpetersyre, reaksjonen blir slik:

[tex]Pb(NO_{3})_{2(aq)}+2HCl_{(aq)}\rightarrow PbCl_{2(s)}+2HNO_{3(aq)}[/tex]

Andre reaksjon:

[tex]Zn(CH_3COO)_{2(aq)}+H_2S_{(aq)}\rightarrow ZnS_{(s)}+2CH_3COOH_{(aq)}[/tex]

Slik du ser er produktet ditt eddiksyre, en svak syre. For å få mer [tex]ZnS[/tex], må vi klare å forskyve likevekten mot høyre, derfor blir [tex]NH_3[/tex] tilsatt.

Husk La chateilers prinsipp.

Spør om noe er uklart
Ok tusen takk! :) Er noe annet jeg lurer på også. Det er jo slik at noen stoff som ikke kan løses i vann f.eks kan løses i saltsyre. Hva er grunnen til dette? Og hvordan finner man ut det? Regner med man ser i løselighetstabellen for å vurdere om noe løser seg i vann, og så vurderer man plasseringene i spenningsrekken for å vurdere om noe løser seg i saltsyre? F.eks så løser jo ikke MgCO3 seg i vann, men i HCl. Hvordan vil den reaksjonslikningen bli seende ut?
Post Reply