Oppgåve med stor-O - notasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mirdyr

Lurer på oppg. 3b på dette oppgåvesettet i MAT111 frå UiB.

http://org.uib.no/mi/eksamen/MAT111/MAT ... ksamen.pdf
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Og hva er det du lurer på? Det står jo en løsning der, så du må vel ha et litt mer spesifikt spørsmål?
Bilde
mirdyr
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 13/12-2015 16:22

Problemet er at eg ikkje forstår løysingsforslaget, så lurte på om nokon kunne forklart oppgåva på ein annan måte.
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Av definisjonen har du at [tex]f(x)=O(g(x))[/tex] når [tex]x\to\infty[/tex] IFF [tex]|f(x)|\leq M|g(x)|[/tex] for alle [tex]x\geq x_{0}[/tex]

Fra deloppgave a har dere vist at for en eller annen verdi [tex]x[/tex] blir [tex]\sqrt{x}>\ln{(x^2)}[/tex], ellers ville grensen gått mot [tex]0[/tex].

Tenk nå på [tex]\sqrt{x}[/tex] som [tex]f(x)[/tex] og [tex]\ln{(x^2)}[/tex] som [tex]g(x)[/tex] - eller, dvs. manipulér på disse to for å oppnå [tex]f(x)[/tex] og g[tex](x)[/tex] som må være [tex]e^{-\sqrt{x}}[/tex] og [tex]\frac{1}{x^2}[/tex] respektivt.

Det eneste du må gjøre er å manipulere uttrykkene for å stå igjen med det oppgaven spør om, og se om det holder sant.

Dersom vi først eksponerer begge sider med [tex]e[/tex], så tar reciprocal (norsk?) på begge sider, står vi igjen med:

[tex]\sqrt{x}>\ln{(x^2)}\;\Rightarrow\;e^\sqrt{x}>x^2\;\Rightarrow\;\frac{1}{\sqrt{e^x}}<\frac{1}{x^2}\;\Rightarrow\;e^{-\sqrt{x}}<\frac{1}{x^2}[/tex]

Vi har nå vist at det vi skulle vise.
Sist redigert av Flaw den 13/12-2015 23:02, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Flaw skrev:reciprocal (norsk?)
resiprok, men jeg tror det er lettere å bare si invers eller som wikipedia vil ha det "multiplikativ invers".
mirdyr
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 13/12-2015 16:22

Takk for godt svar. Eg lurer på om det er meininga at det skal stå e^-x og ikkje e^-sqrt(x) i tredje og nest-siste linje? I så fall, kvifor?
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Hei, beklager. Det var kun små skrivefeil. Jeg har rettet innlegget, og håper det er klart nå :)
mirdyr
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 13/12-2015 16:22

Takk, det er det! :D
Svar