Har ei oppgåve eg ikkje klarar å rekne ut:
z/7 + (z-4)/7 - (z^2-21)/7z
Fasiten gjer svaret (z-1)/z
men eg klarar på mitt beste kun å kome fram til (z-7)/z.
Er det nokon som kan vise utrekninga for å gje svaret (z-1)/z?
Rasjonale uttrykk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Jeg kom frem til det samme.Gjest wrote:Svaret skal bli z^2-4z+21/7z
Det er feil
1) Finn fellesnevner.
2) Forenkle uttrykket:
3) Komme frem til (z^2-4z+21)/(7z).
Mulig det er noe feil i regnestykket? Fortegn e.l.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
- Pytagoras
Ja, det stemmer, noko er feil! Beklagar så mykje. Det skulle vere (z-4)/z ikkje (z-4)/7. Så då blir det:
z/7 + (z-4)/z - (z^2-21)/7z
Kva får de då?
Kva får de då?
-
- Lagrange
[tex]z^2/7z+(7z-28)/7z-(z^2-21)/7z=(z^2+7z-28-z^2+21)/(7z)=(7z-7)/(7z)=(z-1)/z[/tex]Furukongle wrote:Ja, det stemmer, noko er feil! Beklagar så mykje. Det skulle vere (z-4)/z ikkje (z-4)/7. Så då blir det:
Kva får de då?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
- Pytagoras
Takk for svar. Eg ser kva som er gjort, og eg hadde gjort det same sjølv. Det eg ikkje gjorde korrekt var forkortinga av brøken, og den er heller ikkje vist i utrekninga på svaret som eg har fått. Tips til dei som skal hjelpe, vis ABSOLUTT ALT de gjer i utrekninga, i mitt tilfelle mangla eg (7z-7):7 og 7z:7 som eg antar er det som gjer korrekt svar..?
-
- Lagrange
Litt usikker på hva du mener, hvilket steg er det jeg mangler? Helt på slutten forkortet jeg alle leddene med 7 for å forenkle svaret mest mulig.Furukongle wrote:Takk for svar. Eg ser kva som er gjort, og eg hadde gjort det same sjølv. Det eg ikkje gjorde korrekt var forkortinga av brøken, og den er heller ikkje vist i utrekninga på svaret som eg har fått. Tips til dei som skal hjelpe, vis ABSOLUTT ALT de gjer i utrekninga, i mitt tilfelle mangla eg (7z-7):7 og 7z:7 som eg antar er det som gjer korrekt svar..?
Du kunne ha latt være å løse opp parentesene samtidig som du setter brøkene over samme nevner. Du kunne også ha organisert telleren slik at z^2 leddene kom først så z ledd osv. før du summerte det. Du viste heller ikke at du faktoriserte ut 7 tallet før du forkortet.Dolandyret wrote:Litt usikker på hva du mener, hvilket steg er det jeg mangler? Helt på slutten forkortet jeg alle leddene med 7 for å forenkle svaret mest mulig.Furukongle wrote:Takk for svar. Eg ser kva som er gjort, og eg hadde gjort det same sjølv. Det eg ikkje gjorde korrekt var forkortinga av brøken, og den er heller ikkje vist i utrekninga på svaret som eg har fått. Tips til dei som skal hjelpe, vis ABSOLUTT ALT de gjer i utrekninga, i mitt tilfelle mangla eg (7z-7):7 og 7z:7 som eg antar er det som gjer korrekt svar..?
Når det er sagt ville ikke jeg ha gjort noen av disse tingene om jeg det var jeg som skrev svaret, men det nå alltid noe ekstra man kan gjøre om man føler seg ekstra grei den dagen.
-
- Lagrange
Joa, men det er bare pirk. Det er mye greiere for oss som svarer å skrive det ca. slik jeg gjorde, så får folk bare spørre om det er noe som er uklart. Vi lærte om forkorting og faktorisering på ungdomskolen, så jeg valgte å anta at TS kunne dette. Jeg vil ikke snakke for andre, men jeg personlig gidder/orker ikke skrive en forklarende A4 side som beskriver absolutt alt jeg gjør hver gang jeg svarer på noe. Det ville tatt evigheter, så da er det bedre at folk spør isteden.Gjest wrote:Du kunne ha latt være å løse opp parentesene samtidig som du setter brøkene over samme nevner. Du kunne også ha organisert telleren slik at z^2 leddene kom først så z ledd osv. før du summerte det. Du viste heller ikke at du faktoriserte ut 7 tallet før du forkortet.Dolandyret wrote:Litt usikker på hva du mener, hvilket steg er det jeg mangler? Helt på slutten forkortet jeg alle leddene med 7 for å forenkle svaret mest mulig.Furukongle wrote:Takk for svar. Eg ser kva som er gjort, og eg hadde gjort det same sjølv. Det eg ikkje gjorde korrekt var forkortinga av brøken, og den er heller ikkje vist i utrekninga på svaret som eg har fått. Tips til dei som skal hjelpe, vis ABSOLUTT ALT de gjer i utrekninga, i mitt tilfelle mangla eg (7z-7):7 og 7z:7 som eg antar er det som gjer korrekt svar..?
Når det er sagt ville ikke jeg ha gjort noen av disse tingene om jeg det var jeg som skrev svaret, men det nå alltid noe ekstra man kan gjøre om man føler seg ekstra grei den dagen.
Greit det, og jeg er jo enig, men du spurte hva som "manglet" så da fikk du også et svarDolandyret wrote: Joa, men det er bare pirk. Det er mye greiere for oss som svarer å skrive det ca. slik jeg gjorde, så får folk bare spørre om det er noe som er uklart. Vi lærte om forkorting og faktorisering på ungdomskolen, så jeg valgte å anta at TS kunne dette. Jeg vil ikke snakke for andre, men jeg personlig gidder/orker ikke skrive en forklarende A4 side som beskriver absolutt alt jeg gjør hver gang jeg svarer på noe. Det ville tatt evigheter, så da er det bedre at folk spør isteden.