Fysikk 1, privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
pærebrus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 13/10-2015 17:55

Hei!

Er det noen flere her som skal ta opp FY1 til våren? Tenkte vi kunne samle oss i en tråd og dele erfaringer, tips og råd!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Sikkert lurt å starte med mekanikk, siden det er ganske sentralt og garantert blir tema :)
pærebrus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 13/10-2015 17:55

Er det ingen andre her som skal ta opp FY1 i år?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Da forumet i all hovedsak er et matematikkforum, så er det nok desidert flest her som tar opp matematikkfag. For tiden(i ferien) er det ikke altfor mange som er aktive her på forumet, så det er ikke sikkert at de som skal ta opp FY1 har sett tråden din enda.
Det er bare å spørre om det er noe du lurer på, mange flinke folk her inne :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Klassisk fysikk
Hovedområdet handler om de eldste og mest brukte fysikklovene, og hvordan de kommer til uttrykk innen mekanikk, elektrisitetslære og termofysikk. Et sentralt prinsipp er bevaring av energi i ulike prosesser. Videre dreier det seg om grunnleggende begreper som er nødvendige for å arbeide med bølgefenomener.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

identifisere kontaktkrefter og gravitasjonskrefter som virker på legemer, tegne kraftvektorer og bruke Newtons tre lover
gjøre rede for energibegrepet og begrepene arbeid og effekt og foreta beregninger og drøfte situasjoner der mekanisk energi er bevart
gjøre rede for situasjoner der friksjon og luftmotstand gjør at den mekaniske energien ikke er bevart, og gjøre beregninger i situasjoner med konstant friksjon
gjengi og drøfte kvalitativt termofysikkens første og andre lov
definere begrepene strøm, spenning og resistans, og bruke prinsippene om bevaring av ladning og energi på enkle og forgreinede likestrømskretser
definere og regne med begrepene frekvens, periode, bølgelengde og bølgefart, og forklare kvalitativt bøynings- og interferensfenomener
Moderne fysikk
Hovedområdet handler om byggesteinene i naturen og hvordan de settes sammen, fra mikrokosmos til makrokosmos. I tillegg dreier det seg om informasjon som kan leses ut av stråling i ulike sammenhenger, og hvordan den kan brukes til å lage modeller som kan beskrive verden.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

beskrive Bohrs atommodell og beregne frekvenser og bølgelengder til spektrallinjer i emisjons- og absorpsjonsspektre ut fra den
bruke bevaringslover til å beskrive fisjons- og fusjonsprosesser og beregne frigjort energi i slike prosesser
gjøre beregninger med Stefan-Boltzmanns lov og Wiens forskyvningslov
gjøre rede for hvordan informasjon om stjerner er systematisert i et HR-diagram
beskrive stjerners livssykluser og forklare hvordan grunnstoffer blir bygd opp i stjerner
beskrive og drøfte standardmodellen for universets utvikling
Å beskrive naturen med matematikk
Hovedområdet handler om hvordan matematikk blir brukt i fysikk, spesielt i hovedområdene klassisk fysikk og den unge forskeren. I dette hovedområdet blir matematikk brukt til å systematisere observasjoner gjennom fysiske lover. Videre dreier det seg om bruk av matematikk til å beskrive fenomener og forutsi hvordan et system vil oppføre seg i framtiden.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

bruke parameterframstilling til å beskrive rettlinjet bevegelse for en partikkel, og bruke derivasjon til å regne ut fart og akselerasjon når posisjonen er kjent, både med og uten digitale verktøy
lage en eller flere matematiske modeller for sammenhenger mellom fysiske størrelser som er funnet eksperimentelt
bruke matematiske modeller som kilde for kvalitativ og kvantitativ informasjon, presentere resultater og vurdere gyldighetsområdet for modellene
Den unge forskeren
Hovedområdet handler om at fysikk er et eksperimentelt fag, der trening i å planlegge, gjennomføre og vurdere forsøk er viktig. Videre dreier det seg om kunnskap om og trening i å bruke måleinstrumenter, dokumentere forsøksoppsett, innhente data og presentere måleresultater. Hovedområdet dreier seg også om hvordan vitenskapelig kunnskap etableres, og om noen mulige konflikter og dilemmaer som kan oppstå i denne prosessen.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

gjøre rede for og drøfte sentrale trekk ved vitenskapelig metode i fysikk
gi eksempler på noen alternative forklaringsmodeller som ikke er forenlige med fysikkens forklaringer, og som heller ikke baserer seg på vitenskapelig metodikk
gjøre rede for hvordan forskeres holdninger, forventninger og erfaringer kan påvirke forskningen
planlegge og gjennomføre egne undersøkelser og foreta relevante forsøk innen de forskjellige hovedområdene i faget
samle inn og bearbeide data og presentere og vurdere resultater og konklusjoner av forsøk og undersøkelser, med og uten digitale verktøy
bruke simuleringsprogrammer til å vise fenomener og fysiske sammenhenger
Fysikk og teknologi
Hovedområdet handler om fysiske prinsipper som ligger til grunn for noen komponenter i moderne teknologi. Videre dreier det seg om viktige forutsetninger og begrensninger i teknologien.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

gjøre rede for forskjellen mellom ledere, halvledere og isolatorer ut fra dagens atommodell, og forklare doping av halvleder
sammenligne oppbygningen og forklare virkemåten til en diode og en transistor, og gi eksempler på bruken av dem
gjøre rede for virkemåten til lysdetektorer i digital fotografering eller digital video
gjøre rede for hvordan moderne sensorer karakteriseres, og hvordan sensorenes egenskaper setter begrensninger for målinger
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

pærebrus skrev:Hei!

Er det noen flere her som skal ta opp FY1 til våren? Tenkte vi kunne samle oss i en tråd og dele erfaringer, tips og råd!
Her er en rekke linker som du sikkert vil ha bruk for:

http://skolediskusjon.no/Forums/Thread.aspx?id=4993
http://skolediskusjon.no/Forums/Thread.aspx?id=5102
http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?p=150104
http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... p?p=163566
http://www.fysikk.no/Fysikkforum/viewto ... f=2&t=1210


Forslag til elevøvelser (fra en nettside):
1) Brytning av lys(1.201)
1) Lys gjennom spalter (2.204)
2) Måling av bølgelengder for lys (2.205)
3) Spektoskopi(3.201)
4) Friksjon(6.207)
5) Newtons2.lov(6.209)
6) Farten til en planpendel (7.204)
7) Avstandsloven for stråling (9.206)
8) Parallellkoplingavmotstander(11.201)
9) Strøm og spenning (11.205)

Ellers er det nok bare å søke på nettet da det finnes et hav av tips ute der ;)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Jeg hadde tenkt å ta Fys 1 til våren. Noen som vet når eksamen er? Finner ingen informasjon på udir sine sider.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Larsik skrev:Jeg hadde tenkt å ta Fys 1 til våren. Noen som vet når eksamen er? Finner ingen informasjon på udir sine sider.
Det kommer opp på privatistweb.no. Vent til de åpner igjen 9/1, så finner du ut av det der :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
f(x) = x^n +n^x

Jeg skal ta opp fysikk 1 som privatist til våren. :)
Svar