Likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Hjelphjelp12

Hei. Denne oppgaven er ganske lett, men likevel får jeg ikke denne til. Kan noen forklare meg hvordan man løser denne oppgaven trinn for trinn? Så blir det lettere for meg å rette opp der jeg gjør feil.

2(x-1/2) = 3+x
Drezky
Hilbert
Hilbert

Multipliser 2 med utrykket inni parentesen og trekk x'ene sammen og tallene sammen.
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Hjelphjelp12 wrote:Hei. Denne oppgaven er ganske lett, men likevel får jeg ikke denne til. Kan noen forklare meg hvordan man løser denne oppgaven trinn for trinn? Så blir det lettere for meg å rette opp der jeg gjør feil.

2(x-1/2) = 3+x
Er det [tex]2(x-\frac12)=3+x[/tex] eller [tex]2*\frac{x-1}{2}=3+x[/tex] ? Kan forsåvidt ta begge.

Den første:
1) Gang inn 2 i parantesen.
[tex]2(x-\frac12)=3+x[/tex]
[tex](2x-1)=3+x[/tex]
2) Fjern parantesen og sorter x'ene på en side av = og tallene på den andre siden av =.
[tex]2x-x=3+1[/tex]
[tex]x=4[/tex]
NB! Husk å skifte fortegn når du flytter mellom sidene av =.

Den andre:
1) Gang 2 inn i parantesen.
[tex]2*\frac{x-1}{2}=3+x[/tex]
[tex]x-1=3+x[/tex]
brøken forsvinner, siden 2 delt på 2 er lik 1.
2) Fjern parantesen og sorter x'ene på en side av = og tallene på den andre siden av =.
[tex]x-x=3+1[/tex]
[tex]0=4[/tex]
0 er ikke lik 4, likningen har ingen løsning.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply