R1 og R2 som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei, var litt på villspor da jeg skulle velge fag i andreklasse. Valgte fysikk og kjemi, men S-matte... Jeg har 5 og 6 i alle realfagene mine og kunne tenkt meg å bli ingeniør.
Ser at Sonas i Bergen har kurs i R1+R2 på et halvt år. Jeg syns dette hørtes litt ekstremt ut. Tror dere det går fint å ha to såpass tunge fag på kort tid? Trenger 4 i matte for å studere på NTNU.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest wrote:Hei, var litt på villspor da jeg skulle velge fag i andreklasse. Valgte fysikk og kjemi, men S-matte... Jeg har 5 og 6 i alle realfagene mine og kunne tenkt meg å bli ingeniør.
Ser at Sonas i Bergen har kurs i R1+R2 på et halvt år. Jeg syns dette hørtes litt ekstremt ut. Tror dere det går fint å ha to såpass tunge fag på kort tid? Trenger 4 i matte for å studere på NTNU.
Det burde gå helt fint, er jo mange som har forkurs på ett halvt år. S1+S2 tilsvarer R1, og R2 er ikke så mye verre enn R1, men mer en slags videreføring. Om du kun tar 2 fag over ett halvt år, så burde det gå helt fint.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest9

Kan nok være greit å fordele det ut på ihvertfall et år. S1 og S2 tilsvarer IKKE R1 innholdsmessig, de er kun ofte likeverdige på en del studiesteder. Det blir mye nytt i R1. Å ha et halvt år på et såpass omfattende fag og klare en god karakter er i seg selv vanskelig. Siden du har som mål å få ihvertfall 4 i R2 bør du nok revurdere. Blir ganske dyrt og tar ekstra lang tid om du ikke får god nok karakter og må ta det om igjen.

Du kan jo se over tidligere eksamen i R1 og se hvor mye du får til. Som sagt er det en del nytt stoff, og eksamen er rimelig vanskelig. De aller fleste går ned i karakter på eksamen.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest9 wrote:Kan nok være greit å fordele det ut på ihvertfall et år. S1 og S2 tilsvarer IKKE R1 innholdsmessig, de er kun ofte likeverdige på en del studiesteder. Det blir mye nytt i R1. Å ha et halvt år på et såpass omfattende fag og klare en god karakter er i seg selv vanskelig. Siden du har som mål å få ihvertfall 4 i R2 bør du nok revurdere. Blir ganske dyrt og tar ekstra lang tid om du ikke får god nok karakter og må ta det om igjen.

Du kan jo se over tidligere eksamen i R1 og se hvor mye du får til. Som sagt er det en del nytt stoff, og eksamen er rimelig vanskelig. De aller fleste går ned i karakter på eksamen.
Mente at de tilsvarte hverandre ved søking på studie. Om TS har lyst og vilje til å jobbe med matematikk, så er ikke ett halvt år på to fag uoverkommelig. Det kommer jo selvfølgelig an på hva TS gjør ellers. Ved siden av skole så kan det bli hardt, uten skolens bekymringer så er det overkommelig.
Mye av S1 og S2 pensum kommer igjen i R1, så det blir ikke så fryktelig mye nytt, men noe blir det naturligvis.
De fleste som er motiverte for det klarer nok minst 4 på R2 eksamen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply