Hei, alle sammen.
Jeg har hatt S1 og S2, og har toppkarakter i begge. Mestrer dette helt fint. Jeg skal ta opp enten 1P eller 1T nå til høsten, har snakket med rådgivere, noen sier 1P, andre sier 1T(hovedsakelig fordi pensum i S1 blant annet er så likt 1T). 1P er jo kjent for å være lett, men samtidig sier flere at det er egentlig en ganske vanskelig eksamen, fordi det nemlig er så lite matematikk i det. Jeg synes dette er et vanskelig valg. 1T inneholder jo også en trigonometri del, som visstnok er ganske heavy og teller mye.
Hva anbefaler dere?
Takk for alle svar.
S1 og S2 til 1T eller 1P
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Hadde helt klart gått for 1P, noe jeg gjorde nå i høst, og fikk 6. Det er greit nok at 1T er mye likere S-matten, men 1P er omtrent som ungdomsskolematte. Repeter litt excel, les gjennom økonomidelen av pensum og så lenge du kan litt basic prosentregning etc. så er det "lett" å få 6. Det er selvfølgelig ikke direkte lett å få det, men det burde ikke være et stort problem, så lenge du ikke slurver altfor mye.Dropy G wrote:Hei, alle sammen.
Jeg har hatt S1 og S2, og har toppkarakter i begge. Mestrer dette helt fint. Jeg skal ta opp enten 1P eller 1T nå til høsten, har snakket med rådgivere, noen sier 1P, andre sier 1T(hovedsakelig fordi pensum i S1 blant annet er så likt 1T). 1P er jo kjent for å være lett, men samtidig sier flere at det er egentlig en ganske vanskelig eksamen, fordi det nemlig er så lite matematikk i det. Jeg synes dette er et vanskelig valg. 1T inneholder jo også en trigonometri del, som visstnok er ganske heavy og teller mye.
Hva anbefaler dere?
Takk for alle svar.
1T er generelt vanskeligere enn 1P, og om du er så uheldig at du blir "stuck" på f.eks. en a) oppgave, så forsvinner 6eren på et blunk. På p-matte eksamen så er matten såpass enkel at du får god tid til å se gjennom opp til flere ganger før du leverer, og kan derfor sitte og gruble litt lenger på de oppgavene du eventuelt skulle stå fast på.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
- Lagrange
Jeg vil anbefale å gå opp i 1P. Jeg gjorde det selv forrige semester og fikk toppkarakter. Gitt at du mestrer S1 + S2 bør du ikke trenge noe mer enn å lære deg Excel og prisindekser samt friske opp noe kombinatori. Utover det trenger du nok bare å gjøre flere eksamensett uken før eksamen. Jeg har selv hatt 1T. og der er så og si alt likt med S1, gitt at du bytter ut lineær optimering med trigonometri. Å lære seg trigonometrien i 1T er nok ganske enkelt, men å tilegne seg det som er i 1P er nok hakket enklere. Fra våren 2015 ble det innført en ny ordning med obligatorisk å gjøre enkelte oppgaver med CAS.
Om du ikke er godt kjent med CAS, og ikke bryr deg om forskjellen mellom 1P og 1T, anbefaler jeg 1P.
Om du ikke er godt kjent med CAS, og ikke bryr deg om forskjellen mellom 1P og 1T, anbefaler jeg 1P.
-
- Lagrange
Fikk du 6eren etter klage eller retta de på den? Sitti og vært redd for at de skal trekke meg ned en stund :/Fysikkmann97 wrote:Jeg vil anbefale å gå opp i 1P. Jeg gjorde det selv forrige semester og fikk toppkarakter. Gitt at du mestrer S1 + S2 bør du ikke trenge noe mer enn å lære deg Excel og prisindekser samt friske opp noe kombinatori. Utover det trenger du nok bare å gjøre flere eksamensett uken før eksamen. Jeg har selv hatt 1T. og der er så og si alt likt med S1, gitt at du bytter ut lineær optimering med trigonometri. Å lære seg trigonometrien i 1T er nok ganske enkelt, men å tilegne seg det som er i 1P er nok hakket enklere. Fra våren 2015 ble det innført en ny ordning med obligatorisk å gjøre enkelte oppgaver med CAS.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
- Lagrange
Var visst en teknisk feil. Fikk brev i posten og der var rett karakter sa de.
-
- Lagrange
Gratulerer da!Fysikkmann97 wrote:Var visst en teknisk feil. Fikk brev i posten og der var rett karakter sa de.