Lære R2 (og fysikk) selv
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei. Jeg lurer på hvor overkommelig det er å lære R2 selv? Har erfaring fra 1T og S1, og snakker om en tidsperiode på åtte uker (sommerferie, så mye tid), og muligens ca. 5 timer hver uke i høstsemesteret. Snakker da om å lære det på en slik måte at man kan oppnå 6. Er det noen her som har lært det selv? Vil man ha for tynt grunnlag med den erfaringen jeg har?
-
- Lagrange
På 8 uker, ja, det blir for kort tid. Det er ikke god nok tid til å bli sikker på hele R2 pensum, spesielt da du ikke har hatt R1 fra før av. Med mindre du er et geni med IQ>150, så tror jeg du vil slite. Spørs jo selvfølgelig helt hvor mye du jobber i de 8 ukene da. Snakker vi 10 timer med effektiv jobbing hver dag, så går det, men det er umenneskelig._strvnsky_ wrote:Hei. Jeg lurer på hvor overkommelig det er å lære R2 selv? Har erfaring fra 1T og S1, og snakker om en tidsperiode på åtte uker (sommerferie, så mye tid), og muligens ca. 5 timer hver uke i høstsemesteret. Snakker da om å lære det på en slik måte at man kan oppnå 6. Er det noen her som har lært det selv? Vil man ha for tynt grunnlag med den erfaringen jeg har?
Hvilke karakterer har du i 1T og S1?
EDIT: La merke til at du skrev at du kunne jobbe 5t i uka i høstsemesteret. Det er det vi har på skolen i uka, som vil si at det burde gi deg nok tid til å komme deg gjennom ca. halve pensum. Da kan det nok gå, men det spørs litt på hvor mye du kan om derivasjon, vektorer etc. som var en del av R1 og som vi bygger videre på i R2.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
10 timer per dag blir det nok ikke. Hadde 2 i T,,,Dolandyret wrote:På 8 uker, ja, det blir for kort tid. Det er ikke god nok tid til å bli sikker på hele R2 pensum, spesielt da du ikke har hatt R1 fra før av. Med mindre du er et geni med IQ>150, så tror jeg du vil slite. Spørs jo selvfølgelig helt hvor mye du jobber i de 8 ukene da. Snakker vi 10 timer med effektiv jobbing hver dag, så går det, men det er umenneskelig._strvnsky_ wrote:Hei. Jeg lurer på hvor overkommelig det er å lære R2 selv? Har erfaring fra 1T og S1, og snakker om en tidsperiode på åtte uker (sommerferie, så mye tid), og muligens ca. 5 timer hver uke i høstsemesteret. Snakker da om å lære det på en slik måte at man kan oppnå 6. Er det noen her som har lært det selv? Vil man ha for tynt grunnlag med den erfaringen jeg har?
Hvilke karakterer har du i 1T og S1?

Skal innrømme at jeg ikke tar matte så fort, så kan vel ta litt lenger tid enn andre kanskje vil bruke.. regner derfor også med å måtte arbeide med det under høsten også, da parallelt med S2, og da blir det vel ikke så kort tid? Men vet at det vil avhenge av hvordan jeg tar faget.
Har regnet ut at tilsammen vil jeg ha ca. 240 timer, men det uten å ha regnet med vårsemesteret som jeg muligens også kan benytte meg av (fram til mai ca., målet mitt er å ihvertfall ta R2 før vår 2016, slik at jeg får det på førstegangsvitnemålet, men vet ikke heelt hvor realistisk dette er..).
_strvnsky_ wrote:10 timer per dag blir det nok ikke. Hadde 2 i T,,,Dolandyret wrote:På 8 uker, ja, det blir for kort tid. Det er ikke god nok tid til å bli sikker på hele R2 pensum, spesielt da du ikke har hatt R1 fra før av. Med mindre du er et geni med IQ>150, så tror jeg du vil slite. Spørs jo selvfølgelig helt hvor mye du jobber i de 8 ukene da. Snakker vi 10 timer med effektiv jobbing hver dag, så går det, men det er umenneskelig._strvnsky_ wrote:Hei. Jeg lurer på hvor overkommelig det er å lære R2 selv? Har erfaring fra 1T og S1, og snakker om en tidsperiode på åtte uker (sommerferie, så mye tid), og muligens ca. 5 timer hver uke i høstsemesteret. Snakker da om å lære det på en slik måte at man kan oppnå 6. Er det noen her som har lært det selv? Vil man ha for tynt grunnlag med den erfaringen jeg har?
Hvilke karakterer har du i 1T og S1?så den karakteren er nok ikke så mye til hjelp.. Men ligger an til 6 i S1 per dato. Mattelæreren min tenkte også at 8 uker blir litt lite, men da har man jo 1 uke på hvert kapittel, som dog ikke er SÅ lite?
Skal innrømme at jeg ikke tar matte så fort, så kan vel ta litt lenger tid enn andre kanskje vil bruke.. regner derfor også med å måtte arbeide med det under høsten også, da parallelt med S2, og da blir det vel ikke så kort tid? Men vet at det vil avhenge av hvordan jeg tar faget.
Har regnet ut at tilsammen vil jeg ha ca. 240 timer, men det uten å ha regnet med vårsemesteret som jeg muligens også kan benytte meg av (fram til mai ca., målet mitt er å ihvertfall ta R2 før vår 2016, slik at jeg får det på førstegangsvitnemålet, men vet ikke heelt hvor realistisk dette er..).
EDIT: kan legge til at jeg tok samfunnsafag og geografi på 1 månede ved siden av vanlig skole, og fikk 6. Vet ikke om dette er noe relevant med å lese seg opp til matte selv da, ettersom det bare krever litt innsats, lite forståelse, pugging og noen snille sensorer.. og er mye mindre fag enn R2. Men om noen har erfaringer fra R2, enten ved å ha tatt det som privatist, for gøy, eller på skolen vil jeg gjerne høre hva dere synes om pensumet:)
-
- Lagrange
Du vet at udir har et reglement rundt dette med S-matte og R-matte på samme vitnemål, ikke sant? Det går dessverre ikke, så om du vil ha R2 på vitnemålet må du også ta R1.
EDIT: Tok bort alt surret, lol. Hvordan du vil stokke det med fagene er helt opp til deg.
EDIT: Tok bort alt surret, lol. Hvordan du vil stokke det med fagene er helt opp til deg.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Har hørt man kan legge til R2 som vedlegg om man har S1+S2 på vitnemålet, dog vil jeg ikke bekrefte dette før jeg finner noen sikker kilde på det. Om det blir noe av R2 tror jeg at jeg gjør slik du sier å bytter ut det med R1, er jo ganske grei med et fag mindre på vitnemålet.Dolandyret wrote:Du vet at udir har et reglement rundt dette med S-matte og R-matte på samme vitnemål, ikke sant? Det går dessverre ikke, så om du vil ha R2 på vitnemålet må du også ta opp R1. Da det kun er obligatorisk at du skal fordype deg i to av realfagene fra vg2 i vg3, så kan du jo eventuelt snakke med skolen din om å få bytte ut S2 med R1 til neste år? Bakdelen blir da at du må bli med i undervisningen til klassen under deg, og det er ikke sikkert dette vil fungere ift. timeplanen din, men det er jo klart verdt et forsøk. Det kunne sikkert også hvert mulig å ta R1 som privatist, men være til stede i S2 timene, slik at du kan få lærerhjelp.
Om du tar R2 som privatist og står vil dette telles som ett av disse "fordypningsfagene" om du også har karakter i R1, så da kan du jo slippe unna et ekstra fag på den måten.
Takk for gode tilbakemeldinger!
-
- Lagrange
Jeg har også hørt at dette er mulig, men har aldri fått se en klar kilde på det. F.eks. NTNU krever at du har R1+R2 for å komme inn på de fleste ingeniørstudiene, og R1 pensum er en del ulikt S1+S2. Hadde jeg vært deg så hadde jeg definitivt tatt R1 som privatist, så jeg hadde sluppet alt klusset med vedlegg til vitnemål etc._strvnsky_ wrote:Har hørt man kan legge til R2 som vedlegg om man har S1+S2 på vitnemålet, dog vil jeg ikke bekrefte dette før jeg finner noen sikker kilde på det. Om det blir noe av R2 tror jeg at jeg gjør slik du sier å bytter ut det med R1, er jo ganske grei med et fag mindre på vitnemålet.Dolandyret wrote:Du vet at udir har et reglement rundt dette med S-matte og R-matte på samme vitnemål, ikke sant? Det går dessverre ikke, så om du vil ha R2 på vitnemålet må du også ta opp R1. Da det kun er obligatorisk at du skal fordype deg i to av realfagene fra vg2 i vg3, så kan du jo eventuelt snakke med skolen din om å få bytte ut S2 med R1 til neste år? Bakdelen blir da at du må bli med i undervisningen til klassen under deg, og det er ikke sikkert dette vil fungere ift. timeplanen din, men det er jo klart verdt et forsøk. Det kunne sikkert også hvert mulig å ta R1 som privatist, men være til stede i S2 timene, slik at du kan få lærerhjelp.
Om du tar R2 som privatist og står vil dette telles som ett av disse "fordypningsfagene" om du også har karakter i R1, så da kan du jo slippe unna et ekstra fag på den måten.
Takk for gode tilbakemeldinger!
Om det er slik du gjør det så er det nok lurt å starte med R1 om sommeren, kjøre R1 og litt R2 utover høsten, ta R1 eksamen, fokusere R2 utover våren og ta eksamen i mai. Men! Pass på at om du melder deg opp til R2 til våren igjen at det ikke er mulig for deg at du kan komme opp i noen annen eksamen samme datoen. Da vil eksamen i skolesammenheng "trumfe" privatisteksamenen din, slik at du ikke får tatt den. Da må du plutselig over på ordinært vitnemål, og det er kjipt.. Det beste hadde nok vært å hørt med rådgiver ved skolen din, slik at du er sikker på at om noe skjer, så har du hvertfall riktig timeantall slik at du kan få vitnemål. R2 i år går likt som tyskeksamen.
-
- Lagrange
Du vil ikke få ett mindre fag på vitnemålet. Du må enten ha S1 og S2, samt R2 vedlagt, eller R1 og R2. Det blir bare to mattefag, siden R og S ikke kan blandes. Ser du også har tanker om å ta fysikk selv. Matten som trengs her er på litt over 1T-nivå der trigonometri og algebra er det viktigste. Eksamenen er muntlig-praktisk, så om du går for sekseren bør du få gjort noen forsøk 

-
- Lagrange
Ahh, ja ser det nå, obs!! Men vil det eventuelt være bedre å ta R1 som valgfag neste år istedet for S2? Vet at s1+s2=r1, men har lest at R1 inneholder en del som S ikke har?Fysikkmann97 wrote:Du vil ikke få ett mindre fag på vitnemålet. Du må enten ha S1 og S2, samt R2 vedlagt, eller R1 og R2. Det blir bare to mattefag, siden R og S ikke kan blandes. Ser du også har tanker om å ta fysikk selv. Matten som trengs her er på litt over 1T-nivå der trigonometri og algebra er det viktigste. Eksamenen er muntlig-praktisk, så om du går for sekseren bør du få gjort noen forsøk
Trigonometri og algebra (+derivasjon&logaritmer) er heldigvis det jeg liker best med T1, og har snakket med en lærer på skolen som sa at vi "sikkert" kunne få tid til noen forsøk (+ mye å finne om gjennomgåing av forsøk på nettet? men er vel greit å ha gjort noen i praksis), så hittil virker ikke det å ta fysikk1 som privatisk så veldig uoverkommelig. Men kan også ta fysikk som valgfag neste skoleår, så vet ikke hva som er best egentlig. Liker til dels klasseundervisning når det kommer til gjennomgåing av oppgaver og slikt, men synes det kan gå litt tregt i forhold til hva man selv kan få gjort hjemme,,
Leste det (nesten) nettopp selv ja! Men takkFysikkmann97 wrote:http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... =4&t=36326

-
- Lagrange
Hvilke fag har du i år? +eventuelle realfag du har tatt som privatist tidligere_strvnsky_ wrote:Ahh, ja ser det nå, obs!! Men vil det eventuelt være bedre å ta R1 som valgfag neste år istedet for S2? Vet at s1+s2=r1, men har lest at R1 inneholder en del som S ikke har?Fysikkmann97 wrote:Du vil ikke få ett mindre fag på vitnemålet. Du må enten ha S1 og S2, samt R2 vedlagt, eller R1 og R2. Det blir bare to mattefag, siden R og S ikke kan blandes. Ser du også har tanker om å ta fysikk selv. Matten som trengs her er på litt over 1T-nivå der trigonometri og algebra er det viktigste. Eksamenen er muntlig-praktisk, så om du går for sekseren bør du få gjort noen forsøk
Trigonometri og algebra (+derivasjon&logaritmer) er heldigvis det jeg liker best med T1, og har snakket med en lærer på skolen som sa at vi "sikkert" kunne få tid til noen forsøk (+ mye å finne om gjennomgåing av forsøk på nettet? men er vel greit å ha gjort noen i praksis), så hittil virker ikke det å ta fysikk1 som privatisk så veldig uoverkommelig. Men kan også ta fysikk som valgfag neste skoleår, så vet ikke hva som er best egentlig. Liker til dels klasseundervisning når det kommer til gjennomgåing av oppgaver og slikt, men synes det kan gå litt tregt i forhold til hva man selv kan få gjort hjemme,,
[/quote] Hvilke fag har du i år? +eventuelle realfag du har tatt som privatist tidligere[/quote]
Har litt tilfeldig fagkombinasjon, men biologi, S1, samfunnsøkonomi og psykologi + de vanlige ssp vg2-fagene (ikke at de er så relevante, men har i tillegg visuelle kunstfag og design og arkitektur fra VG1, haha).
Tenker å gå videre med biologi og S1/R1, kanskje samføk,,, og vurderer veldig kjemi/fysikk, fysikk vil dog være mer relevant for studiet jeg ønsker (arkitekt), men kan jo også ta det som privatist til høsten.
Har litt tilfeldig fagkombinasjon, men biologi, S1, samfunnsøkonomi og psykologi + de vanlige ssp vg2-fagene (ikke at de er så relevante, men har i tillegg visuelle kunstfag og design og arkitektur fra VG1, haha).
Tenker å gå videre med biologi og S1/R1, kanskje samføk,,, og vurderer veldig kjemi/fysikk, fysikk vil dog være mer relevant for studiet jeg ønsker (arkitekt), men kan jo også ta det som privatist til høsten.