Polynomdivisjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Matteeeegutt

Hei, jeg sliter litt med denne oppgaven, og skjønner ikke hvorfor jeg har feil:

[tex]g(x)=x^4+2x^3-x^2-2x[/tex]

Når er [tex]g(x)\leq 0[/tex]?

Det jeg tenkte først var å sette: [tex]x(x^3+2x^2-x-2)[/tex]

og så polynomdividere derfra. Ved å putte inn x=1 inn i parantesen får jeg [tex](1^3+2*1^2-1-2)=1+2-1-2=0[/tex]
så polynomdividerer jeg uttrykket og får at [tex](x^3+2x^2-x-2):(x-1)=x^2+3x+2[/tex]
men det blir tydeligvis feil i følge fasiten. De mener at roten man skal bruke er -1, som forsåvidt er sant, men hvorfor funker det ikke med 1? Er det fordi de satte betingelsen [tex]g(x)\leq 0[/tex]? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor X ikke kan være 1, sier de ikke bare at selve uttrykket må være mindre ELLER lik 0? Ved å ta 1 inn i parantesen får jeg jo 0 og oppfyller betingelsen gjør jeg ikke?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Matteeeegutt wrote:Hei, jeg sliter litt med denne oppgaven, og skjønner ikke hvorfor jeg har feil:

[tex]g(x)=x^4+2x^3-x^2-2x[/tex]

Når er [tex]g(x)\leq 0[/tex]?

Det jeg tenkte først var å sette: [tex]x(x^3+2x^2-x-2)[/tex]

og så polynomdividere derfra. Ved å putte inn x=1 inn i parantesen får jeg [tex](1^3+2*1^2-1-2)=1+2-1-2=0[/tex]
så polynomdividerer jeg uttrykket og får at [tex](x^3+2x^2-x-2):(x-1)=x^2+3x+2[/tex]
men det blir tydeligvis feil i følge fasiten. De mener at roten man skal bruke er -1, som forsåvidt er sant, men hvorfor funker det ikke med 1? Er det fordi de satte betingelsen [tex]g(x)\leq 0[/tex]? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor X ikke kan være 1, sier de ikke bare at selve uttrykket må være mindre ELLER lik 0? Ved å ta 1 inn i parantesen får jeg jo 0 og oppfyller betingelsen gjør jeg ikke?
Fortsett divisjonen og lag fortegnslinje?
Ved å sette inn 1 for x så finner du jo bare ut et av nullpunktene.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Matteeeegutt

Ah da forstår jeg! tusen takk for hjelpen! Jeg forsøkte meg rett på abc-formelen på siste som jeg er vandt til, måtte bare polynomdividere først ja!
Post Reply