Varians

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
NOGJ

Hei!

Skal finne varians til en samling på 50 målinger. Jeg vet hvordan jeg finner varians, men er det noen lur måte å gjøre det på når det er snakk om 50 målinger. Altså er det mulig å slippe å summere alle målingene?

Takk for hjelp!
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

NOGJ wrote:Hei!

Skal finne varians til en samling på 50 målinger. Jeg vet hvordan jeg finner varians, men er det noen lur måte å gjøre det på når det er snakk om 50 målinger. Altså er det mulig å slippe å summere alle målingene?

Takk for hjelp!
Ikke som jeg vet om, dessverre.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Aleks855
Rasch
Rasch

Hvis du har ei liste over alle verdiene så er det en smal sak å skrive et lite script som regner ut gjennomsnitt, varians, median og hva enn det skulle være. Å summere 50 ledd for hånd er som regel aldri noe vi gjør. Det overlater vi til maskinene ;)

Hvis det er interessant, si gjerne fra.
Image
NOGJ

Takk for svar.

Er ikke så interessant med et script nei. Ja, jeg skjønner at dette egentlig er en "dataoppgave" men det er snakk om en innlevering på papir i en tidlig fase av et statistikkfag. Så jeg får vel bare sett i gang ;)
Aleks855
Rasch
Rasch

Bruk for guds skyld Wolfram Alpha eller noe. IKKE REGN FOR HÅND!

Eksempel: http://www.wolframalpha.com/input/?t=cr ... 03%2C%204)
Image
Post Reply