Hva er egentlig "fordelen" med å opphøye en vektor i 2 potens. [tex]\vec{AB}^2[/tex]
Er det slik at man unngår problemet med å ta vinkelen mellom to vektorer fordi vinkelen mellom to like vektorer er lik 0 og cos(0)=1
Takker
spørsmål vekto
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
I hvilken sammenheng? Eneste gangen jeg har opphøyet en vektor i 2. potens er om jeg regner med noe ang. pytagoras.Gjest wrote:Hva er egentlig "fordelen" med å opphøye en vektor i 2 potens. [tex]\vec{AB}^2[/tex]
Er det slik at man unngår problemet med å ta vinkelen mellom to vektorer fordi vinkelen mellom to like vektorer er lik 0 og cos(0)=1
Takker
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
- Lagrange
Ja. Vektorer uttrykker linjer. Om vi har to parallelle linjer så krysser de ikke hverandre, og da er det heller ingen vinkel mellom dem.Gjest wrote:hva er vinkelen mellom to like vekotrer? null?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
? men kan du gi et eksempel der [tex]\vec{a}^2[/tex] er brukbar?
hva er tingen med at [tex]\left | \vec{a}^2 \right |=\vec{a}^2=\vec{a}*\vec{a}[/tex]
hva er poenget med denne sammenhengen? i vektorregning
hva er tingen med at [tex]\left | \vec{a}^2 \right |=\vec{a}^2=\vec{a}*\vec{a}[/tex]
-
- Lagrange
Ingen sammenheng, sånn jeg ser det. Du kunne f.eks. brukt det om du hadde fått oppgitt to vektorer som stod vinkelrett på hverandre, som forestilte katetene i en rettvinklet trekant, og oppgaven din var å finne hypotenusen. Men da er det minst like enkelt å bare legge sammen vektorene.Gjest wrote:? men kan du gi et eksempel der [tex]\vec{a}^2[/tex] er brukbar?
I mine to år med vektorregning kan jeg ikke huske å ha brukt en vektor opphøyd i 2 noe sted.
Brukes vel for å beregne lengde. F.eks. i tilfeller der vi skal finne lengden av [tex]\vec{a}[/tex] finner vi først lengden av [tex]\left | \vec{a} \right |^2[/tex]. Men tror ikke den brukes til noe annet spesielt.
Generelt har vi sammenhengen:
[tex]\vec{a}*\vec{a}=\left | \vec{a} \right |*\left | \vec{a} \right |*cos0^o=\left | \vec{a} \right |*\left | \vec{a} \right |*1=\left |\vec{a} \right |^2[/tex]
Generelt har vi sammenhengen:
[tex]\vec{a}*\vec{a}=\left | \vec{a} \right |*\left | \vec{a} \right |*cos0^o=\left | \vec{a} \right |*\left | \vec{a} \right |*1=\left |\vec{a} \right |^2[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.