sinus og cosinus

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mathh

cos(3pi/4)+sin(3pi/4) = ?
Når jeg tar dette på kalkulatoren så får jeg 1.04. Men i følge løsningsforslaget skal det bli 0
Så det første jeg lurer på
- hvorfor gir ikke kalkulatoren samme svar som om man regner det manuelt?
Det andre jeg lurer på er
- hvordan får man 3pi/4 til å bli pi/4? Jeg har prøvd å tenke meg enhetssirkelen og trekke dette fra 2pi, men jeg kommer ikke frem til svaret...
Noen som vet? :)
Kjemikern
Guru
Guru

Se om kalkulatoren ligger på radianer

Trekker du fra 2pi er det samme som å gå rundt en runde og komme tilbake til samme punkt
Last edited by Kjemikern on 25/01-2016 20:49, edited 1 time in total.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

mathh wrote:cos(3pi/4)+sin(3pi/4) = ?
Når jeg tar dette på kalkulatoren så får jeg 1.04. Men i følge løsningsforslaget skal det bli 0
Så det første jeg lurer på
- hvorfor gir ikke kalkulatoren samme svar som om man regner det manuelt?
Det andre jeg lurer på er
- hvordan får man 3pi/4 til å bli pi/4? Jeg har prøvd å tenke meg enhetssirkelen og trekke dette fra 2pi, men jeg kommer ikke frem til svaret...
Noen som vet? :)
Har du husket å sette kalkulatoren på radianer? Det forklarer avviket fra fasit. Jeg får 0 når jeg prøver.

Er ikke helt sikker på hva du mener med "hvordan får man 3pi/4 til å bli pi/4?", men jeg fant løsningsforslag på symbolab.

Bruker identiteten: [tex]\cos(x)+\sin(x)=\sin(\frac{\pi}{2}+x)+\sin(x)=\sin(\frac{5\pi}{4})+\sin(\frac{3\pi}{4})[/tex]

Så har vi at: [tex]\sin(s)+\sin(t)=2\cos \left(\frac{s-t}{2}\right)\sin \left(\frac{s+t}{2}\right)[/tex]

Da får vi: [tex]2\cos \left(\frac{\pi }{4}\right)\sin \left(\pi \right)[/tex]

[tex]\sin(\pi)=0[/tex]. Derfor blir [tex]2\cos \left(\frac{\pi }{4}\right)\sin \left(\pi \right)=2\cos \left(\frac{\pi }{4}\right)*0=0[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply