f(x)= x^2 - 4x + 4
skal finne koordinatene til grafens skjæringspunkt med x-asken og y-aksen, og da lurer jeg på. Skal jeg derivere? isåfall, gjorde jeg det og kommer ikke videre
Skjæringspunkt
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Nei, spør deg selv: Hva er det som er karakteristisk med skjæringspunktet mellom x-akse og y-akse?
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Ble usikker på oppgaven, derivere og flyttet 2x = 4 og fikk 2, men det stemmer ikke (?)Drezky wrote:Nei, spør deg selv: Hva er det som er karakteristisk med skjæringspunktet mellom x-akse og y-akse?
Skjæring med x-aksen --> y=0Robert.G wrote:Ble usikker på oppgaven, derivere og flyttet 2x = 4 og fikk 2, men det stemmer ikke (?)Drezky wrote:Nei, spør deg selv: Hva er det som er karakteristisk med skjæringspunktet mellom x-akse og y-akse?
skjæring med y-aksen--> x=0
[tex]i*i=-1[/tex]
-
- Lagrange
Hva er x-verdien på y-aksen? 0. Sett inn 0 for x og du vil finne skjæringspunktet mellom grafen og y-aksen. Du kan også lett se skjæringspunktet mellom y-aksen og grafen kun ved å se på den. Funksjoner kommer på formen: [tex]f(x)=ax+b[/tex]. Hva er det b'en er for noe her? Jo, punktet hvor funksjonen skjærer y-aksen. Derfor har vi skjæringspunktet [tex](0,4)[/tex] med y-aksen.Robert.G wrote:f(x)= x^2 - 4x + 4
skal finne koordinatene til grafens skjæringspunkt med x-asken og y-aksen, og da lurer jeg på. Skal jeg derivere? isåfall, gjorde jeg det og kommer ikke videre
Hva er så y-verdien på x-aksen? 0. Da har vi at [tex]x^2-4x+4=0 \Leftrightarrow (x-2)(x-2)=0[/tex]. [tex](2,0)[/tex] er derfor punktet hvor funksjonen skjærer x-aksen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."