Og så lurte jeg på hvordan jeg tegner fortegnsskjema for faktoren [tex]e^{-x}[/tex]? Vet at den aldri vil bli null, men den vil vel aldri bli negativ heller? Så om jeg tenker riktig blir det bare en positiv strek.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Bare positiv ja.matteglaad wrote:Er det slik at man alltid får nullpunkt når man har en avgrenset funksjon? Hvis grensene f.eks er -4 og 4, hvordan kan man da vite om dette er toppunkt eller bunnpunkt? Det funker vel ikke med fortegnsskjema da?
Og så lurte jeg på hvordan jeg tegner fortegnsskjema for faktoren [tex]e^{-x}[/tex]? Vet at den aldri vil bli null, men den vil vel aldri bli negativ heller? Så om jeg tenker riktig blir det bare en positiv strek.
Ikke nødvendigvis. Hvis funksjonen din er f(x) = -1 så vil ikke den ha noen nullpunkt. Det man derimot vet er at dersom funksjonen starter med negativ y verdi og ender med positiv y verdi (eller omvendt) så må det garantert være et nullpunkt et eller annet sted langs grafen (Gitt at tallinjen er reel og uten hull/kontinuerlig). Om du er interessert kalles dette skjæringssetningen og er noe du garantert støter på om du tar intro fag i matte på universitetet.matteglaad wrote:Er det slik at man alltid får nullpunkt når man har en avgrenset funksjon?
Takk for svar! Men hvordan kan jeg bruke fortegnslinje når de ikke gir nullpunkt? Skal jeg bare sette de inn i uttrykket (altså hele uttrykket, også nevner om jeg har et brøkuttrykk?) og så får jeg ut en f(x) verdi, og dersom f(x) verdien er høyere enn de rundt så har jeg et toppunkt? Eller er det en enklere måte å gjøre det på?Dolandyret wrote:Bare positiv ja.matteglaad wrote:Er det slik at man alltid får nullpunkt når man har en avgrenset funksjon? Hvis grensene f.eks er -4 og 4, hvordan kan man da vite om dette er toppunkt eller bunnpunkt? Det funker vel ikke med fortegnsskjema da?
Du ser om det er lokale topp- eller bunnpunkt ved å tegne fortegnslinje. Hvordan stiger funksjonen på hver sin ende av fortegnslinja? Om den stiger fra -4, så er -4 et bunnpunkt. Om den synker så er det et toppunkt.
Takk for svar, ser nå at jeg har skrevet feil! Skulle stå ekstremalpunkt!! Altså om man alltid regner det som ekstremalpunkt der en graf begynner/slutter!Gjest wrote:Ikke nødvendigvis. Hvis funksjonen din er f(x) = -1 så vil ikke den ha noen nullpunkt. Det man derimot vet er at dersom funksjonen starter med negativ y verdi og ender med positiv y verdi (eller omvendt) så må det garantert være et nullpunkt et eller annet sted langs grafen (Gitt at tallinjen er reel og uten hull/kontinuerlig). Om du er interessert kalles dette skjæringssetningen og er noe du garantert støter på om du tar intro fag i matte på universitetet.matteglaad wrote:Er det slik at man alltid får nullpunkt når man har en avgrenset funksjon?
Alright, men da kan jeg jo svare på det istedenfor damatteglaad wrote:Takk for svar, ser nå at jeg har skrevet feil! Skulle stå ekstremalpunkt!! Altså om man alltid regner det som ekstremalpunkt der en graf begynner/slutter!Gjest wrote:Ikke nødvendigvis. Hvis funksjonen din er f(x) = -1 så vil ikke den ha noen nullpunkt. Det man derimot vet er at dersom funksjonen starter med negativ y verdi og ender med positiv y verdi (eller omvendt) så må det garantert være et nullpunkt et eller annet sted langs grafen (Gitt at tallinjen er reel og uten hull/kontinuerlig). Om du er interessert kalles dette skjæringssetningen og er noe du garantert støter på om du tar intro fag i matte på universitetet.matteglaad wrote:Er det slik at man alltid får nullpunkt når man har en avgrenset funksjon?
Sry skulle være $-2 \leq |x| \leq 2$Gjest wrote: mens f.eks. $-2 \neq |x| \neq 2$ vil ha ekstremalpunkter i $x=-2$ og $x=2$
____________________________________________Gjest wrote:Alright, men da kan jeg jo svare på det istedenfor da
Det vil ikke nødvendigvis være noen lokale(ikke ender) ekstremalpunkt (f.eks. |x|, 1/x, arctan(x) osv.) eller globale (inkludert endene), men endepunktene skal regnes med som ekstremalpunkt dersom endene er med i intervallet. Med dette mener jeg at $-2 < |x| < 2$ ikke har noen ekstremalpunkt (selv om den er avgrenset) mens f.eks. $-2 \neq |x| \neq 2$ vil ha ekstremalpunkter i $x=-2$ og $x=2$
^brukernavnet mitt forsvant visst, men det er altså jeg som spør heheh[/quote]matteglaad wrote:____________________________________________Gjest wrote:Alright, men da kan jeg jo svare på det istedenfor da
Det vil ikke nødvendigvis være noen lokale(ikke ender) ekstremalpunkt (f.eks. |x|, 1/x, arctan(x) osv.) eller globale (inkludert endene), men endepunktene skal regnes med som ekstremalpunkt dersom endene er med i intervallet. Med dette mener jeg at $-2 < |x| < 2$ ikke har noen ekstremalpunkt (selv om den er avgrenset) mens f.eks. $-2 \neq |x| \neq 2$ vil ha ekstremalpunkter i $x=-2$ og $x=2$
Takk! Men hvordan kan jeg vite om disse er topp- eller bunnpunkt. Det ser jeg jo lett om jeg tegner grafen i geogebra selvsagt, men jeg tenker hvis jeg ikke har hjelpemiddel. Om det er noen måte å finne ut av det raskt på? Skjønner ikke helt hvordan jeg kan se det ved å tegne et fortegnsskjema.....
Topp- og bunnpunkt er definert lokalt om et punkt. Dette betyr at alle nærliggende verdier må være mindre hvis topp (eller større hvis bunn) for at det skal være et topp eller bunnpunkt. Med andre ord, endepunktene er ekstremalverdier, men ikke topp/bunnpunkt. De kan fortsatt være globale maksimum/minimum da.[/quote]Gjest wrote:^brukernavnet mitt forsvant visst, men det er altså jeg som spør hehehmatteglaad wrote:____________________________________________Gjest wrote:Alright, men da kan jeg jo svare på det istedenfor da
Takk! Men hvordan kan jeg vite om disse er topp- eller bunnpunkt. Det ser jeg jo lett om jeg tegner grafen i geogebra selvsagt, men jeg tenker hvis jeg ikke har hjelpemiddel. Om det er noen måte å finne ut av det raskt på? Skjønner ikke helt hvordan jeg kan se det ved å tegne et fortegnsskjema.....