Forslag til hjelpemiddler til R1 og R2 eksamen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Marius_B_Mahiout

Heisann! Skal i slutten av mai ta R1 og R2 eksamen som privatist. Regner med å være ferdig med R1 pensum iløpet av uken, og regner 1.5-2 månder til R2 for så å bruke den resterende tiden på eksamensoppgaver. Men lurer på hva som anbefales av hjelpemiddler til del 2 av eksamene? Kunne jeg f.eks. ha tatt med boken samt lastet ned løsningsforslag? Setter pris på alle forslag! :)
Kjemikern
Guru
Guru

Marius_B_Mahiout wrote:Heisann! Skal i slutten av mai ta R1 og R2 eksamen som privatist. Regner med å være ferdig med R1 pensum iløpet av uken, og regner 1.5-2 månder til R2 for så å bruke den resterende tiden på eksamensoppgaver. Men lurer på hva som anbefales av hjelpemiddler til del 2 av eksamene? Kunne jeg f.eks. ha tatt med boken samt lastet ned løsningsforslag? Setter pris på alle forslag! :)
Anbefaler å ta med tidligere løsningsforslag, fordi noen av tidligere oppgaver kan ligne på den oppgaven du har. I tillegg åpner det rom for mer kreative løsninger som du kanskje ikke helt tenkte på.

Ta med kommandoer(mest brukte) til Geogebra, og en guide på hvordan man bruker geogebra dersom du ikke mestrer det helt(send meg en PM dersom du ikke har). :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Marius_B_Mahiout wrote:Heisann! Skal i slutten av mai ta R1 og R2 eksamen som privatist. Regner med å være ferdig med R1 pensum iløpet av uken, og regner 1.5-2 månder til R2 for så å bruke den resterende tiden på eksamensoppgaver. Men lurer på hva som anbefales av hjelpemiddler til del 2 av eksamene? Kunne jeg f.eks. ha tatt med boken samt lastet ned løsningsforslag? Setter pris på alle forslag! :)
Er jo bare å ta med det du vil, med unntak av ting du kan kommunisere med. Selv har jeg med bok, skriver ut så mange eksamenssett m/LF jeg gidder (ofte 6-8) samt en god kalkulator.
Tror det er en fordel å skrive ut alt du vil ha med av ark, så de ikke tror at du jukser.
Geogebra+CAS er selvfølgelig viktig å kunne.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Marius_B_Mahiout

Dolandyret wrote:
Er jo bare å ta med det du vil, med unntak av ting du kan kommunisere med. Selv har jeg med bok, skriver ut så mange eksamenssett m/LF jeg gidder (ofte 6-8) samt en god kalkulator.
Tror det er en fordel å skrive ut alt du vil ha med av ark, så de ikke tror at du jukser.

Jeg er relativt komfortabel med geogebra(men tenker fortsatt å følge rådet til Kjemikeren og ta med guide og komando-oversikt). Men har aldri vært borti CAS, er det programvare for å løse likninger?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Marius_B_Mahiout wrote:
Dolandyret wrote:

Jeg er relativt komfortabel med geogebra(men tenker fortsatt å følge rådet til Kjemikeren og ta med guide og komando-oversikt). Men har aldri vært borti CAS, er det programvare for å løse likninger?
CAS er et verktøy i geogebra som brukes til å bl.a. løse likninger. Er lurt å bruke det litt før eksamen. Er du god i geogebra og cas så klarer du som regel 90% av del 2.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Kjemikern
Guru
Guru

Mestrer du CAS, vil del 2 være ferdig godt innenfor tiden.

Noen av oppgavene MÅ løses på CAS.
Marius_B_Mahiout

Takk for gode råd :) Tenker da å gå gjennom en del CAS tutorials på youtube når jeg er over pensum og begynner på eksamensett.
Post Reply