Enkleste er at du lager en rett linje mellom start og stopp-punktet. Altså pom du ønsker å flytte trekanten nede i venstre hjørnet flytter du hjørnepunktene opp til deres endelige plassering. Å finne en linjen som går mellom to punkt burde gå fint, etter det kan du bytte ut x med en variabel glider, for eksempel t. Dette er jo goså kjent som en parameterfremstilling. Ellers kan det og anbefales at elevene klipper ut bitene, og setter dem sammen selv. Er mange som lærer mer av det, enn å se på en stilig animasjon
EDIT: Litt vanskelig å dele filer men, jeg gjorde det på følgende måte
1. Lag 3 glidere, a, b og t. Hvor sistnevnte går fra 0 til 1.
2. Lag et tilfeldig punkt som heter A
3. Koden under genererer den første trekanten (lat og effektiv måte, men ikke veldig oversiktelig)
Code: Select all
Polygon[{A, (x(A), y(A) + b), (x(A) + a, y(A))}]
3. Koden under genererer den andre trekanten. Denne er dynamisk og flytter på seg basert på t. Er bare parameterfremstilling på hver koordinat.
Code: Select all
Polygon[{(x(A) + a + b (1 - t), y(A) + a (1 - t) + b), (x(A) + a + b (1 - t), y(A) + a (1 - t)), (x(A) + b (1 - t), y(A) + a (1 - t) + b)}]