Geogebra, glidere og animasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Salto
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 2
Joined: 18/02-2016 23:26

Hei! Jeg står litt fast med i Geogebra. Det er ikke så lenge siden jeg begynte å bruke det, og nå prøver jeg å lage et undervisningsopplegg om Pytagoras i Geogebra. Jeg brukte "flytt objekt med vektor"rundt et punkt for å flytte trekanter og firkanter. Når jeg beveger på figuren til høyre beveger også figuren på venstre siden seg. Nå ønsker jeg å lage en knapp med start animasjon og så skal alle bitene fra figuren til venstre gli over til sin plass på figuren til høyre. Er dette mulig? Må jeg evt legge noen figurer i mellom, noe å vandre over? Noen som vet hvilke kommandoer jeg kan bruke? Prøver gjerne noe helt annet hvis det kan gi et bra resultat :D
Jeg fulgte ikke helt samme metode som i denne i denne filmen, men resultatet var likt (se slutten):

https://www.youtube.com/watch?v=I34-TRgBuN8

Noen som har noen tips?
Guest

hvorfor ikke gjøre d samme som i videoen?
Salto
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 2
Joined: 18/02-2016 23:26

Jeg har fått det samme som i videoen. Nå ønsker jeg å lage glidere slik at den animerer seg selv :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Enkleste er at du lager en rett linje mellom start og stopp-punktet. Altså pom du ønsker å flytte trekanten nede i venstre hjørnet flytter du hjørnepunktene opp til deres endelige plassering. Å finne en linjen som går mellom to punkt burde gå fint, etter det kan du bytte ut x med en variabel glider, for eksempel t. Dette er jo goså kjent som en parameterfremstilling. Ellers kan det og anbefales at elevene klipper ut bitene, og setter dem sammen selv. Er mange som lærer mer av det, enn å se på en stilig animasjon ;)

EDIT: Litt vanskelig å dele filer men, jeg gjorde det på følgende måte

1. Lag 3 glidere, a, b og t. Hvor sistnevnte går fra 0 til 1.

2. Lag et tilfeldig punkt som heter A

3. Koden under genererer den første trekanten (lat og effektiv måte, men ikke veldig oversiktelig)

Code: Select all

Polygon[{A, (x(A), y(A) + b), (x(A) + a, y(A))}]
3. Koden under genererer den andre trekanten. Denne er dynamisk og flytter på seg basert på t. Er bare parameterfremstilling på hver koordinat.

Code: Select all

Polygon[{(x(A) + a + b (1 - t), y(A) + a (1 - t) + b), (x(A) + a + b (1 - t), y(A) + a (1 - t)), (x(A) + b (1 - t), y(A) + a (1 - t) + b)}]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply