Usikker på en enkel grenseverdiutregning?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Johan Nes
Fermat
Fermat

Heisann,

Jeg må repetere litt utregning av grenseverdier her og har nå en veldig enkel en, som jeg dessverre må tilstå at jeg er usikker på. Her er vi igjen inne på verdien av et komplett løsningsforslag. I mangel av et er jeg nødt å spørre. :D

[tex]\lim_{n \to \infty }\frac{3n^2-4}{-2n^3+7}[/tex]

Min ide var å dele på dominerende ledd oppe og nede slik at:

[tex]\lim_{n \to \infty }\frac{3n^2-4}{-2n^3+7}=\lim_{n \to \infty }\frac{\frac{3}{n}-\frac{4}{n^3}}{\frac{7}{n^3}-2}=\frac{0-0}{0-2}=0[/tex]

Er ikke dette riktig?

Ser nemlig at Symbolab, som jeg av og til bruker, får en annen brøk, men riktignok 0:

https://www.symbolab.com/solver/limit-c ... gin=button

På forhånd takk! :)
Guest

Det ser helt fint ut slik. Jeg må forøvrig si at jeg liker din versjon bedre enn symbolab, men det er bare to ulike måter å gjøre samme tingen på.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Ser helt riktig ut dette. Anbefaler å bare putte inn noen store n, verdier for å sjekke om det du gjør stemmer. Kan gjøres på en enkel kalkulator, kanskje det gir deg litt mer selvtillit? Selv liker jeg din metode best. Intuitivt vil de største leddene dominere, slik at en kan se bort ifra alle lavere ledd inkludert konstantledd. Så

$
\frac{3n^2-4}{-2n^3+7} \sim \frac{3n^2}{-2n^3} = -\frac{3}{2n}
$

Som går mot null når $n \to \infty$.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat

Takker alle sammen! :D

Nebu: Ja, jeg bruker ofte å måtte leke med kalkulatoren og store tall når jeg er i tvil. Nyttig øvelse det. ;)
Post Reply