Fysikk newton

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet

Oppgave a fra 2.18
Er summen av kreftene friksjonen N? Det er bare 2 krefter som virker
G og N. Jeg bruker Newton (2) men får feil svar

Jeg fikk N = G + mg = 549.36N + (56 * 3.5 )
= 0.75 kN. hva er feilen?
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (1.86 MiB) Viewed 3153 times
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet

Fasiten er 0.2
Kjemikern
Guru
Guru

Hint: Hvis du løper, blir du dratt tilbake av gravitasjonen?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

OldManWithBanter wrote:Fasiten er 0.2
[tex]\sum F=m\cdot a[/tex]

[tex]\sum F=56kg\cdot 3,5m/s^2=196N\approx0,2kN[/tex]

Feilen din ligger i at du tenker på feil krefter. Du regner med kreftene som virker på Kari vertikalt, mens kreftene oppgaven spørr etter er horisontale. Hun løper bortover, derfor ser du bort fra tyngdekraft og normalkraft.

Edit: Husk også til senere at [tex]G=mg\sin(\alpha)[/tex] (hvor [tex]\alpha[/tex] ofte er 90grader, og G derfor kan forenkles til [tex]G=mg[/tex]), derfor kan ikke G være både [tex]549,36N[/tex] og [tex]56*3,5\: N[/tex], fordi [tex]549,36\neq196[/tex].
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet

Kjemikern wrote:Hint: Hvis du løper, blir du dratt tilbake av gravitasjonen?
Nei. Jeg blir bare forvirra av oppgavene
Jeg vet ikke når vi har med friksjon/når vi ikke har med.
Det står ingenting. Men oftest ser vi bort fra luftmotstand i fysikk oppg
Riltig?
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet

Dolandyret wrote:

Feilen din ligger i at du tenker på feil krefter. Du regner med kreftene som virker på Kari vertikalt, mens kreftene oppgaven spørr etter er horisontale. Hun løper bortover, derfor ser du bort fra tyngdekraft og

Uff, sant det. Jeg regna ut kraften N (omvendt av G) loddrett.
Det er jo selvfølgelig bare kreftene vannrett vi skal regne ut.
Jeg tenkte for komplisert lol
Edit: Husk også til senere at [tex]G=mg\sin(\alpha)[/tex] (hvor [tex]\alpha[/tex] ofte er 90grader, og G derfor kan forenkles til [tex]G=mg[/tex]), derfor kan ikke G være både [tex]549,36N[/tex] og [tex]56*3,5\: N[/tex], fordi [tex]549,36\neq196[/tex].
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

OldManWithBanter wrote:
Riltig?
Stemmer det. I Fysikk 1 ser vi bort fra luftmotstand når vi regner, med mindre det står noe annet.
Friksjon er som regel oppgitt når vi skal ta det med i regnestykket.
Last edited by Dolandyret on 01/03-2016 14:39, edited 1 time in total.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet

Dolandyret wrote:

Feilen din ligger i at du tenker på feil krefter. Du regner med kreftene som virker på Kari vertikalt, mens kreftene oppgaven spørr etter er horisontale. Hun løper bortover, derfor ser du bort fra tyngdekraft og normalkraft.

Takk doland!
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

OldManWithBanter wrote:
Dolandyret wrote:

Takk doland!
No problem :)
Til senere: Skriv svaret ditt under innlegg når du svarer på de, slik at svarene blir enklere å oppdage. Akkurat nå står begge svarene dine midt inne i innlegget midt >_> Mulig det bare er litt surr fra din side :P
Kjemikern
Guru
Guru

OldManWithBanter wrote:
Riltig?

I fysikk 1 ser man som regel bort fra luftmotstand og friksjon. Hvis jeg husker riktig blir luftmotstand introdusert i kapittel 3. Da tror jeg også at oppgavene begynner å fortelle når du skal ta hensyn til luftmotstand og friksjon. Men prøv å tegn opp senarioene, da blir det enklere å illustrere seg hvilket og hva slags krefter man må ta hensyn til. Da blir det som Dolandyret påpeker at det er kun de horisontale kreftene som virker på hun.

Kanskje oppgaven burde vært: Hva er summen av kreftene i det Kari løper?
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet

Kjemikern wrote:
OldManWithBanter wrote:
Riltig?

I fysikk 1 ser man som regel bort fra luftmotstand og friksjon. Hvis jeg husker riktig blir luftmotstand introdusert i kapittel 3. Da tror jeg også at oppgavene begynner å fortelle når du skal ta hensyn til luftmotstand og friksjon. Men prøv å tegn opp senarioene, da blir det enklere å illustrere seg hvilket og hva slags krefter man må ta hensyn til. Da blir det som Dolandyret påpeker at det er kun de horisontale kreftene som virker på hun.

Kanskje oppgaven burde vært: Hva er summen av kreftene i det Kari løper?
Ja, det hadde vært bedre spm ;)
Takk kjemiker.
Viktigste er å tegne grundig disse opg
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet

Beklager doald. Jeg er på mobilen
Men skal skrive på slutten av "quote" fra nå av ;)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

OldManWithBanter wrote:Beklager doald. Jeg er på mobilen
Bare for å få sagt det; gode figurer er kjempeviktige i fysikk. Med en god figur oppdager en gjerne enkle løsninger på det som kan se ut som umulig oppgaver. På eksamen er det også ofte slik at ved å tegne en god figur kan du hente ut svar på deloppgave a), og også i noen tilfeller deloppgave b), bare ved å se på den.
Synes selv det er ganske "kjedelig" og at det tar lang tid å tegne figurer hele tiden, men det er klart verdt det i lengden.
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet

Dolandyret wrote:
OldManWithBanter wrote:Beklager doald. Jeg er på mobilen
Bare for å få sagt det; gode figurer er kjempeviktige i fysikk. Med en god figur oppdager en gjerne enkle løsninger på det som kan se ut som umulig oppgaver. På eksamen er det også ofte slik at ved å tegne en god figur kan du hente ut svar på deloppgave a), og også i noen tilfeller deloppgave b), bare ved å se på den.
Synes selv det er ganske "kjedelig" og at det tar lang tid å tegne figurer hele tiden, men det er klart verdt det i lengden.
Det er sant. Tegning tar tid, men er 100% verdt.

Forresten oppgaven vi løste. Jeg lurer, hvis vi tar med luftmostand og friksjon. Da er det totalt 4 krefter som fungerer? 2 vannrett og 2 loddret?
Det er også oppgaver i boka hvor en person løper/legeme i bevegelse, hvor vi må se bort fra luftmotstand. Det er jo urrealistisk, men vi gjør det pga det blir lettere? Hvis jeg ikke tar feil
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Luftmotstand er ikke enkelt å regne ut uten å få oppgitt noe om den da. Luftmotstand er gitt ved L = kv ved lav fart, og L = kv^2 ved høyere hastigheter. Så lenge du ikke får oppgitt koeffesienten som avhenger av aeordynamikken til legemet, eller at selve kraften til luftmotstanden, så kan du anta at man ikke regner med luftmotstand. Om luftmotstanden hadde vært medregnet så hadde du hatt fire krefter, men bare akselerasjon i x-retning. Friksjonen må du ha med, for hvis du ikke hadde hatt friksjon mellom føttene dine og bakken, så hadde du ikke klart å gå.
Post Reply