seperabel diff.likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
stimorolextra

Skal løse denne vha. metoden for seperabel difflikning:
2xy´+y=1 ,y<1

Jeg klarer ikke å separere x og y på hver sin side.... :(
Kjemikern
Guru
Guru

stimorolextra wrote:Skal løse denne vha. metoden for seperabel difflikning:
2xy´+y=1 ,y<1

Jeg klarer ikke å separere x og y på hver sin side.... :(

[tex]2xy'+y=1\\2x\, \frac{dy}{dx}=1-y\\\frac{1}{2x}\, dx=\frac{1}{1-y}\: dy[/tex]
Kjemikern
Guru
Guru

Kjemikern wrote:
[tex]2x\, \frac{dy}{dx}=1-y\\\frac{1}{2x}\, dx=\frac{1}{1-y}\: dy[/tex]
Dersom dette steget var litt uklart så har jeg;

[tex]2x\, \frac{dy}{dx}=1-y\\2x\, dy=1-y\, dx\\1\, dy=\frac{1-y}{2x}\, dx\\\frac{1}{1-y}\, dy=\frac{1}{2x}\, dx[/tex]
stimorolextra

Kjemikern wrote:
Kjemikern wrote:

[tex]2x\, \frac{dy}{dx}=1-y\\2x\, dy=1-y\, dx\\1\, dy=\frac{1-y}{2x}\, dx\\\frac{1}{1-y}\, dy=\frac{1}{2x}\, dx[/tex]
Aha, takk! Jeg visste faktisk ikke at det der var mulig å gjøre... Hadde det ikke kanskje bare vært lettere å løse den på vanlig måte (med integrasjonsfaktor?)
Kjemikern
Guru
Guru

stimorolextra wrote:
Kjemikern wrote:
Kjemikern wrote:

Aha, takk! Jeg visste faktisk ikke at det der var mulig å gjøre... Hadde det ikke kanskje bare vært lettere å løse den på vanlig måte (med integrasjonsfaktor?)
Prøv og se om det går
stimorolextra

Når jeg regnet den ut fikk jeg [tex]y=-(2x)^{1/2}C-1[/tex] som svar. Det er feil. Svaret skulle bli [tex]y=1-\frac{C}{\sqrt{x}}[/tex].......... Skjønner ikke hva jeg har gjort galt?
Kjemikern
Guru
Guru

stimorolextra wrote:Når jeg regnet den ut fikk jeg [tex]y=-(2x)^{1/2}C-1[/tex] som svar. Det er feil. Svaret skulle bli [tex]y=1-\frac{C}{\sqrt{x}}[/tex].......... Skjønner ikke hva jeg har gjort galt?
$\frac{1}{1-y}\, dy=\frac{1}{2x}\, dx$
[tex]-\ln\left | 1-y \right |=\frac{1}{2} \ln \left |x \right |+C\\\ln\left | 1-y \right |=-\frac{1}{2}\ln\left | x \right |+C\\\ln \left | 1-y \right |=\ln\left | x^{-\frac{1}{2}} \right |+C\\1-y=e^{ln\left | x^{-\frac{1}{2}}\right |+C}\\1-y=\frac{C}{\sqrt{x}}\\y=1-\frac{C}{\sqrt{x}}[/tex]
Post Reply