Statistikk - t-test

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
abcd1989_2

Hei. Har et spørsmål angående t-tester som brukes i statistikk:

Hvordan skal man tolke resultatet hvis man får negativ t-verdi? Det virker som om man bare skal se bort fra minustegnet, for fasiten konkluderer med at H0 kan forkastes.

Et eksempel: statiner senker gjennomsnittlig kolesterolnivå med 0.52 mmol/L (gj.snittlig endring er -0.52). Standardavvik 0.78. n = 31.

H0: endringen = 0 mot Ha: endringen er forskjellig fra 0.
Fasiten sier at t= -0.52/0.78 = -3.71

Fra studentfordelingen har jeg at c er tilnærmet lik 2.042. Ifølge dette er altså t < c -> p>0.05 som skulle tilsi at Ho må beholdes, men vi skal jo forkaste den.

Jeg har tatt bort minustegnet og fått t= 0.52/0.78 = 3.71. Da er t>c -> p<0.05 -> H0 forkastes.

Kan noen forklare dette for meg?
fish
von Neumann
von Neumann

Dette ser ut til å være en tosidig t-test, så da forkaster man nullhypotesen dersom absoluttverdien til den observerte t-verdien er større enn den kritiske t-verdien knyttet til n-1=30 frihetsgrader, altså når [tex]|t|>t_{\alpha/2}[/tex]. Her er [tex]|-3.71|>2.042[/tex], noe som gir forkasting.
abcd1989_2

fish wrote:Dette ser ut til å være en tosidig t-test, så da forkaster man nullhypotesen dersom absoluttverdien til den observerte t-verdien er større enn den kritiske t-verdien knyttet til n-1=30 frihetsgrader, altså når [tex]|t|>t_{\alpha/2}[/tex]. Her er [tex]|-3.71|>2.042[/tex], noe som gir forkasting.
Okei, så det er alltid absoluttverdien vi skal se på ved en t-test ja.. Da var det mye som plutselig gav mening her :-) Takk for svar. Gjelder dette med absoluttverdi også hvis det er en ensidig t-test?
fish
von Neumann
von Neumann

Ved ordinær venstresidig ett-utvalgs t-test med signifikansnivå [tex]\alpha[/tex] forkastes H0 dersom [tex]t<-t_\alpha[/tex], og ved høyresidig test forkastes H0 dersom [tex]t>t_\alpha[/tex]. Kvantilene (de kritiske verdiene) er da basert på [tex]\nu=n-1[/tex] frihetsgrader.
Post Reply