Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei, hvordan skal jeg finne skjæringspunktene mellom f(x)=(2x-1)/(2x+3) og g(x)=1,6x-1,4 ved regning?
Skal jeg sette det opp sånn her: f(x)=g(x) ?
Ender bare opp med x=-1, så ser jeg jo bare på grafen at y må da være -3. Men hvor finner jeg det andre skjæringspunktet? Kan ha regnet feil også, men ser ikke feilen min
annasd wrote:Hei, hvordan skal jeg finne skjæringspunktene mellom f(x)=(2x-1)/(2x+3) og g(x)=1,6x-1,4 ved regning?
Skal jeg sette det opp sånn her: f(x)=g(x) ?
Ender bare opp med x=-1, så ser jeg jo bare på grafen at y må da være -3. Men hvor finner jeg det andre skjæringspunktet? Kan ha regnet feil også, men ser ikke feilen min
Takk på forhånd
Du har gjort helt riktig, andrekoordinaten finner du bare ved å plotte inn -1 i funksjonen slik at du ender opp med [tex](-1,-3)[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Ja, men tenkte siden det var to skjæringspunkt. Holder på med hyperbler, og g(x) krysser f(x) to ganger. Men vet ikke hvordan jeg skal finne det andre skjæringspunktet, utenom det jeg allerede har funnet ut (-1,-3)
annasd wrote:Ja, men tenkte siden det var to skjæringspunkt. Holder på med hyperbler, og g(x) krysser f(x) to ganger. Men vet ikke hvordan jeg skal finne det andre skjæringspunktet, utenom det jeg allerede har funnet ut (-1,-3)