Tekstoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
grubleren18
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 14
Joined: 03/12-2015 23:30

Hei, sliter veldig når det gjelder tekstoppgaver :(
Hvordan skal man angripe en slik oppgave som denne?

Oppgave:

En søt liten bakteriefrøken treffer en stilig bakteriefyr.
De bestemmer seg for å danne en bakteriefamilie.
Familien (bakterieantallet) øker med 30% hvert tiende minutt.
Hvor lang tid tar det før de kan feire slektstevne med en million deltakere?


Så langt tror jeg det blir noe liknende som: N(t)= ...... = 1 000 000
Setter stor pris dersom du forklarer i detalj :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Posts: 1264
Joined: 04/10-2015 22:21

grubleren18 wrote:Hei, sliter veldig når det gjelder tekstoppgaver :(
Hvordan skal man angripe en slik oppgave som denne?

Oppgave:

En søt liten bakteriefrøken treffer en stilig bakteriefyr.
De bestemmer seg for å danne en bakteriefamilie.
Familien (bakterieantallet) øker med 30% hvert tiende minutt.
Hvor lang tid tar det før de kan feire slektstevne med en million deltakere?


Så langt tror jeg det blir noe liknende som: N(t)= ...... = 1 000 000
Setter stor pris dersom du forklarer i detalj :)
[tex]N(t)=2\cdot 1.30^t[/tex], så finner du for hvilken t dette blir over 1'000'000.

Jeg vet ikke helt hva du synes er vanskelig med den. Mange sliter med ulike aspekter av tekstoppgaver.

Du har 2 bakterier til å begynne med.
Du får oppgitt at populasjonen stiger med 30% hvert tiende minutt, dvs. en vekstfaktor på [tex]1+\frac{30}{100}=1.3[/tex].
Veksten er proporsjonal, så du opphøyer vekstfaktoren i variabelen(som her er t).
så bare løser du ulikheten [tex]1000000<2\cdot 1.30^t[/tex] for t og runder opp til nærmeste heltall.
Last edited by Dolandyret on 10/03-2016 14:55, edited 1 time in total.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
grubleren18
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 14
Joined: 03/12-2015 23:30

Dolandyret wrote:
[tex]N(t)=2+1.30^t[/tex], så finner du for hvilken t dette blir over 1'000'000.

Jeg vet ikke helt hva du synes er vanskelig med den. Mange sliter med ulike aspekter av tekstoppgaver.

Du har 2 bakterier til å begynne med.
Du får oppgitt at populasjonen stiger med 30% hvert tiende minutt, dvs. en vekstfaktor på [tex]1+\frac{30}{100}=1.3[/tex].
Veksten er proporsjonal, så du opphøyer vekstfaktoren i variabelen(som her er t).
så bare løser du ulikheten [tex]1000000<2+1.30^t[/tex] for t og runder opp til nærmeste heltall.
Tusen takk for svar!
Fikk svaret 50,01 , blir det i dager/timer eller sekunder?

Kunne du forklare hvordan du kom frem til vekstfaktoren? Skal du ikke gange med 2 i og med at det er 2 bakterier?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Posts: 1264
Joined: 04/10-2015 22:21

grubleren18 wrote:
Dolandyret wrote:
[tex]N(t)=2+1.30^t[/tex], så finner du for hvilken t dette blir over 1'000'000.

Jeg vet ikke helt hva du synes er vanskelig med den. Mange sliter med ulike aspekter av tekstoppgaver.

Du har 2 bakterier til å begynne med.
Du får oppgitt at populasjonen stiger med 30% hvert tiende minutt, dvs. en vekstfaktor på [tex]1+\frac{30}{100}=1.3[/tex].
Veksten er proporsjonal, så du opphøyer vekstfaktoren i variabelen(som her er t).
så bare løser du ulikheten [tex]1000000<2+1.30^t[/tex] for t og runder opp til nærmeste heltall.
Tusen takk for svar!
Fikk svaret 50,01 , blir det i dager/timer eller sekunder?

Kunne du forklare hvordan du kom frem til vekstfaktoren? Skal du ikke gange med 2 i og med at det er 2 bakterier?
Oi, rettet på det nå. Skal naturligvis være et multiplikasjonstegn og ikke et addisjonstegn.
Svaret du får vil være antall "10-minuttere".
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
grubleren18
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 14
Joined: 03/12-2015 23:30

Dolandyret wrote:
Oi, rettet på det nå. Skal naturligvis være et multiplikasjonstegn og ikke et addisjonstegn.
Svaret du får vil være antall "10-minuttere".
Tusen takk for hjelpen! Merkelig fordi jeg fikk samme svar med [tex]\pm 2[/tex]
Post Reply