sin phi momentantverdi og dreievinkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Nyanzor

Hei! går elektrofag VG1 på nettskole og fikk et vrient spørsmål på innsendingsoppgaven som ikke er å finne i boken. Jeg har funnet toppverdien i sinuskurven og skal videre til å finne momentanverdien, greit nok. "Vi kan regne ut momentanverdien når vi kjenner dreievinkelen på magneten, vi har : u=û x sinϕ

Der er en figur som viser de forskjellige gradene kurven går i, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får sinϕ og graden til å bli et tall :roll:

Vanskelig forklart men jeg finner ikke informasjon om dette noen steder...

Mvh Adrian
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Nyanzor wrote:Hei! går elektrofag VG1 på nettskole og fikk et vrient spørsmål på innsendingsoppgaven som ikke er å finne i boken. Jeg har funnet toppverdien i sinuskurven og skal videre til å finne momentanverdien, greit nok. "Vi kan regne ut momentanverdien når vi kjenner dreievinkelen på magneten, vi har : u=û x sinϕ

Der er en figur som viser de forskjellige gradene kurven går i, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får sinϕ og graden til å bli et tall :roll:

Vanskelig forklart men jeg finner ikke informasjon om dette noen steder...

Mvh Adrian
bruk en kalkulator og trykk på "sin".
da får du opp: [tex]sin([/tex].
Så skriver du inn gradene ø tilsvarer og lukker parantesen. Om ø=30grader vil det se sånn her ut: [tex]sin(30)[/tex] og du vil få svaret: [tex]0.5[/tex].
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply