Sannsynlighet, R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Matmat

Heisann,

jeg er i ferd med å lese opp på egenhånd til privatisteksamen i Matematikk R1 nå til våren. Jeg har vœrt gjennom pensum før, men ser at jeg fortsatt sliter med sannsynlighetsdelen. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan identifisere hvilken type sannsynlighet / hvilke formler jeg har med å gjøre ut i fra spørsmålene som blir stilt?

Jeg forstår temaene hver for seg, men når jeg går gjennom eksamensoppgaver etterpå ser jeg at jeg har lett for å blande begreper og fremgangsmåter fordi jeg ikke klarer å se klart hvilken fremgangsmåte de er ute etter. Så er det noe spesielt jeg bør se etter i spørsmålene som kan sette meg på riktig spor med tanke på fremgangsmåte?

Tusen takk :)
Drezky
Hilbert
Hilbert

Matmat wrote:Heisann,

jeg er i ferd med å lese opp på egenhånd til privatisteksamen i Matematikk R1 nå til våren. Jeg har vœrt gjennom pensum før, men ser at jeg fortsatt sliter med sannsynlighetsdelen. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan identifisere hvilken type sannsynlighet / hvilke formler jeg har med å gjøre ut i fra spørsmålene som blir stilt?

Jeg forstår temaene hver for seg, men når jeg går gjennom eksamensoppgaver etterpå ser jeg at jeg har lett for å blande begreper og fremgangsmåter fordi jeg ikke klarer å se klart hvilken fremgangsmåte de er ute etter. Så er det noe spesielt jeg bør se etter i spørsmålene som kan sette meg på riktig spor med tanke på fremgangsmåte?

Tusen takk :)
Hei, mange sliter med dette :
http://matematikk.net/side/Fordelinger

Men her kommer noen tips:

1. Alltid systematiser informasjonen du har:
f.eks.:
[tex]P(A)=0.2[/tex]
[tex]P(A\cap B)=0.3[/tex]
[tex]P(A\cup B)=0.4[/tex]
[tex]P(B)=?[/tex]
Da ser du at du kan bruke formelen: [tex]P(A\cup B)=P(A)+P(B)-P(A\cap B)[/tex]
(Tok bare noen tall fra lufta)

Ellers kan du systematisere informasjonen du har i en krysstabell, venndiagram eller i et trediagram.

Hvis du har problemer med å huske alle disse formelene så for all del ikke pugg disse helt til du besvimer... Sannsynlighet handler mye om logikk. Tenk logisk framfor å bla opp masse formler. Du bruker jo formelene uten at du vet det når du tenker logisk :)

Til slutt vil jeg anbefale deg å regne til du spyr. Skjekk LF hvis du sliter og lær av feilene dine. Når du har regnet så mange oppgaver skjønner du straks hvilke formler/modeller du har med å gjøre.
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Matmat

Hei, mange sliter med dette :
http://matematikk.net/side/Fordelinger

Men her kommer noen tips:

1. Alltid systematiser informasjonen du har:
f.eks.:
[tex]P(A)=0.2[/tex]
[tex]P(A\cap B)=0.3[/tex]
[tex]P(A\cup B)=0.4[/tex]
[tex]P(B)=?[/tex]
Da ser du at du kan bruke formelen: [tex]P(A\cup B)=P(A)+P(B)-P(A\cap B)[/tex]
(Tok bare noen tall fra lufta)

Ellers kan du systematisere informasjonen du har i en krysstabell, venndiagram eller i et trediagram.

Hvis du har problemer med å huske alle disse formelene så for all del ikke pugg disse helt til du besvimer... Sannsynlighet handler mye om logikk. Tenk logisk framfor å bla opp masse formler. Du bruker jo formelene uten at du vet det når du tenker logisk :)

Til slutt vil jeg anbefale deg å regne til du spyr. Skjekk LF hvis du sliter og lær av feilene dine. Når du har regnet så mange oppgaver skjønner du straks hvilke formler/modeller du har med å gjøre.[/quote]

Tusen takk for svar, det hjelper :) Og takk for link - fint å se det oversiktlig.
Post Reply