Noen som kan hinte/veilede ang denne.
Sant eller galt:
Det finnes en injektiv gruppehomomorfi fra en gruppe med 5 elementer til en gruppe med 12 elementer
gruppehomomorfi
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Takker for hintene plutarco!viking wrote:kun den trivielle homomofismen til identiteselementet finnes
Ja - viking,
?
betyr dette at spm over er usant?
Og samme for denne:
Det finnes en injektiv gruppehomomorfi fra en gruppe med 4 elementer til en gruppe med 12 elementer
usant altså?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Enhver gruppe av orden 12 vil ha en sylow 2-undergruppe av ordenJanhaa wrote:
Og samme for denne:
Det finnes en injektiv gruppehomomorfi fra en gruppe med 4 elementer til en gruppe med 12 elementer
usant altså?
Svaret på den første er usant fordi 5 ikke deler 12. Dermed fins det ingen undergruppe av orden 5 i gruppa med orden 12. Siden bildet av enhver homomorfi er en gruppe, og siden denne må ha orden 5 (fordi den er injektiv), så motsier dette Lagranges teorem.Janhaa wrote:Takker for hintene plutarco!viking wrote:kun den trivielle homomofismen til identiteselementet finnes
Ja - viking,
?
betyr dette at spm over er usant?
Jeg har ingen innvending til dette, men om utsagnet til Janhaa skal tolkes som "det finnes grupper av orden 4 og 12 slik at det finnes en injektiv gruppehomomorfi fra den ene til den andre" er det kanskje lettest å bare gi et eksempel. Vi ser at for gruppeneplutarco wrote:Enhver gruppe av orden 12 vil ha en sylow 2-undergruppe av ordenJanhaa wrote:
Og samme for denne:
usant altså?. Dermed kan du konstruere en injektiv homomorfi som en identitetsavbildning fra og til denne sylow 2-undergruppa.
takker...,Karl_Erik wrote:Jeg har ingen innvending til dette, men om utsagnet til Janhaa skal tolkes som "det finnes grupper av orden 4 og 12 slik at det finnes en injektiv gruppehomomorfi fra den ene til den andre" er det kanskje lettest å bare gi et eksempel. Vi ser at for gruppeneplutarco wrote:Enhver gruppe av orden 12 vil ha en sylow 2-undergruppe av ordenJanhaa wrote: Og samme for denne:
usant altså?. Dermed kan du konstruere en injektiv homomorfi som en identitetsavbildning fra og til denne sylow 2-undergruppa. og er funksjonen som tar " " (dvs. ) injektiv og en gruppehomomorfi.
men dette trenger jo ikke være gruppene:
Men generelt gruppene:
Mulig jeg bare skapte forvirring! Det jeg mente å si at om spørsmålet er "Finnes det to grupper A, B av orden 4 og 12 med en injektiv gruppehomomorfi fra A til B?" holder det å gi et eksempel på to konkrete grupper og en konkret homomorfi, som var det jeg gjorde. Om spørsmålet er "Er det sånn at om A og B er to vilkårlige grupper av orden 4 og 12, så finnes det alltid en injektiv gruppehomomorfi fra A til B?" må plutarcos (gode!) svar til.
Alt i orden.Karl_Erik wrote:Mulig jeg bare skapte forvirring! Det jeg mente å si at om spørsmålet er "Finnes det to grupper A, B av orden 4 og 12 med en injektiv gruppehomomorfi fra A til B?" holder det å gi et eksempel på to konkrete grupper og en konkret homomorfi, som var det jeg gjorde. Om spørsmålet er "Er det sånn at om A og B er to vilkårlige grupper av orden 4 og 12, så finnes det alltid en injektiv gruppehomomorfi fra A til B?" må plutarcos (gode!) svar til.