Trekant [VGS]

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Kvadratet ABCD har sidelengder på 6cm. Videre er punktet E plassert på midtpunktet i linjestykket AB. Diagonalen BD skjærer medianen fra C til E i et punkt F. Finn arealet av [tex]{\color{Purple} {\bigtriangleup BFC}}[/tex]




Skisse:



Bilde
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Drezky skrev:Kvadratet ABCD har sidelengder på 6cm. Videre er punktet E plassert på midtpunktet i linjestykket AB. Diagonalen BD skjærer medianen fra C til E i et punkt F. Finn arealet av [tex]{\color{Purple} {\bigtriangleup BFC}}[/tex]
Skisse:Bilde
[tex]A({\bigtriangleup BFC})=0,5gh = 0,5*6*2 = 6\,(cm^2)[/tex]

:-)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

$ \hspace{1cm}
\Delta BFC = \frac{1}{2} \frac{a b c}{a+c}
$ ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
geolase

[tex]\triangle EBC-\triangle EBF=\triangle BFC[/tex]
[tex]\triangle EBC=6cm*3cm*0.5=9cm^2[/tex]
[tex]\triangle ABD=6cm*6cm*0.5=18cm^2[/tex]
[tex]\square ABCD=6cm*6cm=36cm^2[/tex]
[tex]\triangle EBC\rightarrow 30^o,60^0,90^0\:trekant[/tex]

Deler [tex]\triangle BFC[/tex] i henholdsvis [tex]\triangle BFL\:og\:\triangle FLC[/tex]
[tex]sin(30^o)=\frac{FL}{FC}=\frac{x}{\frac{2}{3}*\sqrt{45}}\Rightarrow sin(30^o)*2\sqrt{5}=x=\sqrt{5}=FL[/tex]
[tex]FC^2-FL^2=LC^2\Leftrightarrow \sqrt{(2\sqrt{5})^2-(\sqrt{5})^2}=\sqrt{15}[/tex]
[tex]a(\triangle FLC)=\sqrt{15}cm*\sqrt{5}cm*0.5=\frac{5\sqrt{3}}{2}cm^2[/tex]

[tex]a(\triangle BFL)=BL*LF*0.5=(6cm-LC)*\sqrt{5}cm*0.5=(6-\sqrt{15})cm*\sqrt{5}cm*0.5=\frac{6\sqrt{5}-5\sqrt{3}}{2}cm^2[/tex]

[tex]a(\triangle BFC)=a(\triangle BFL+\triangle FLC)=\frac{5\sqrt{3}}{2}+\frac{6\sqrt{5}-5\sqrt{3}}{2}=3\sqrt{5}\approx=6.7cm^2[/tex]
Geolase

Stemmer dette?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Geolase skrev:Stemmer dette?
[tex]6cm^2[/tex] er riktig.

Vi ser høyden til trekanten pga. rutene. Sidelengden er 6cm, som her er 3 ruter lang.
Trekanten er 1 rute høy, altså 2cm.

Areal av trekant: [tex]\frac12*g*h[/tex], som her blir: [tex]\frac12*6*2=6[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Jepp, arealet til trekanten er 6cm^2. Jeg klarer dog ikke å se hva du har gjort galt.. Skal se nærmere på det.

EDIT:
Tror feilen ligger at du bruker at [tex]\angle FBL=30^o[/tex]

Husk at i en 30, 60, 90 graders vinkel er den lengste kateten (hypotenusen) dobbelt så lang som den minste kateten. Jeg tror du tenkte at 6 cm er dobbelt så stor som 3 cm og derfor har vi en slik trekant. Men du tenker på feil sider.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Drezky skrev:Jepp, arealet til trekanten er 6cm^2. Jeg klarer dog ikke å se hva du har gjort galt.. Skal se nærmere på det.

EDIT:
Tror feilen ligger at du bruker at [tex]\angle FBL=30^o[/tex]

Husk at i en 30, 60, 90 graders vinkel er den lengste kateten (hypotenusen) dobbelt så lang som den minste kateten. Jeg tror du tenkte at 6 cm er dobbelt så stor som 3 cm og derfor har vi en slik trekant. Men du tenker på feil sider.

åhh :oops: :oops: flaut.. Kan man bruke samme fremgangsmåte som jeg uten å bruke at vi hare 30, 60 og 90 graders?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:
Drezky skrev:Jepp, arealet til trekanten er 6cm^2. Jeg klarer dog ikke å se hva du har gjort galt.. Skal se nærmere på det.

EDIT:
Tror feilen ligger at du bruker at [tex]\angle FBL=30^o[/tex]

Husk at i en 30, 60, 90 graders vinkel er den lengste kateten (hypotenusen) dobbelt så lang som den minste kateten. Jeg tror du tenkte at 6 cm er dobbelt så stor som 3 cm og derfor har vi en slik trekant. Men du tenker på feil sider.

åhh :oops: :oops: flaut.. Kan man bruke samme fremgangsmåte som jeg uten å bruke at vi hare 30, 60 og 90 graders?
Jepp, det kan du gjøre (litt tungvint da)

Bilde

Bare til å bruke at:
[tex]arctan\left (\frac{3}{6} \right )\approx26.57^o[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Løsningen med å bruke høyden til skjæringspunktet bare fra grafen funker bare når du har en nøyaktig nok figur. Hva om du ikke kan lese av høyden fra figuren?

Bilde
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
audunss89

Mener dette skal stemme, om man ikke kan lese av nøyaktige høyder, men har ikke jobbet med trekanter og slikt på en stund, så kan hende noe jeg tar som opplagt ikke er det, eller ikke stemmer i det generelle tilfellet, i så tilfelle beklager jeg.

Vi har 5 trekanter:

[tex]{\bigtriangleup BFC}[/tex]
[tex]{\bigtriangleup EFB}[/tex]
[tex]{\bigtriangleup BCE}[/tex]
[tex]{\bigtriangleup CFD}[/tex]
[tex]{\bigtriangleup BCD}[/tex]

Og disse arealene:

[tex]{\bigtriangleup BCE}=9={\bigtriangleup BFC}+{\bigtriangleup BFE}[/tex]
[tex]{\bigtriangleup BCD}=18={\bigtriangleup BFC}+{\bigtriangleup CFD}[/tex]

Trekantene [tex]{\bigtriangleup CFD}[/tex] og [tex]{\bigtriangleup EFB}[/tex] er formlike pga motstående vinkler, og grunnlinjene er halvparten av hverandre, så høyden er halvparten av hverandre, og arealet er da en fjerdedel av hverandre, altså:

[tex]{\bigtriangleup CFD}=4{\bigtriangleup EFB}[/tex]

Dette gir
[tex]{\bigtriangleup BCD}=18={\bigtriangleup BFC}+4{\bigtriangleup EFB}=9+3{\bigtriangleup EFB}[/tex]
eller:
[tex]{\bigtriangleup EFB}=3[/tex]
Som gir:
[tex]{\bigtriangleup BFC}=6[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

audunss89 skrev:Mener dette skal stemme, om man ikke kan lese av nøyaktige høyder, men har ikke jobbet med trekanter og slikt på en stund, så kan hende noe jeg tar som opplagt ikke er det, eller ikke stemmer i det generelle tilfellet, i så tilfelle beklager jeg.

Vi har 5 trekanter:

[tex]{\bigtriangleup BFC}[/tex]
[tex]{\bigtriangleup EFB}[/tex]
[tex]{\bigtriangleup BCE}[/tex]
[tex]{\bigtriangleup CFD}[/tex]
[tex]{\bigtriangleup BCD}[/tex]

Og disse arealene:

[tex]{\bigtriangleup BCE}=9={\bigtriangleup BFC}+{\bigtriangleup BFE}[/tex]
[tex]{\bigtriangleup BCD}=18={\bigtriangleup BFC}+{\bigtriangleup CFD}[/tex]

Trekantene [tex]{\bigtriangleup CFD}[/tex] og [tex]{\bigtriangleup EFB}[/tex] er formlike pga motstående vinkler, og grunnlinjene er halvparten av hverandre, så høyden er halvparten av hverandre, og arealet er da en fjerdedel av hverandre, altså:

[tex]{\bigtriangleup CFD}=4{\bigtriangleup EFB}[/tex]

Dette gir
[tex]{\bigtriangleup BCD}=18={\bigtriangleup BFC}+4{\bigtriangleup EFB}=9+3{\bigtriangleup EFB}[/tex]
eller:
[tex]{\bigtriangleup EFB}=3[/tex]
Som gir:
[tex]{\bigtriangleup BFC}=6[/tex]
Jepp! :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
kreativitetNO
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/08-2015 15:47

[quote="Drezky"]Kvadratet ABCD har sidelengder på 6cm. Videre er punktet E plassert på midtpunktet i linjestykket AB. Diagonalen BD skjærer medianen fra C til E i et punkt F. Finn arealet av [tex]{\color{Purple} {\bigtriangleup BFC}}[/tex]

Hvis vi kaller punktet på BC der den vinkelrette streken treffer F for G, vet vi at CG = FG siden BGF danner et likebeint trekant. Vi vet også at forholdet mellom FG og GC er 3:6 eller 1:2 siden trekanten FGC er formlik med EBC.

Da får vi 2 formler for FG:

[tex]FG=\frac{1}{2}GC\Leftrightarrow 2FG=GC[/tex] og [tex]FG=BG[/tex]

Samtidig vet vi at [tex]BG+GC=6cm[/tex]

BG og GC kan vi erstatte så vi får:

[tex]FG+2FG=6\Leftrightarrow 3FG=6\Leftrightarrow FG=2[/tex]

Da har vi både høyden og grunnlinjen:

[tex]A(BCF)=\frac{1}{2}(6*2)=6cm[/tex]
Svar