Når man får opplistet en sannsynlighetsfordeling, også blir man bedt om å finne P(X > 2 | X > 1).
Skjønner i hovedsak dette med at X skal være større enn 2 og alt det grunnleggende, men det er "|" tegnet som gjør meg forvirret her. Håper noen kan gi meg en enkel forklaring.
Ha en fin dag
Hva betyr dette i statistikk ?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det tegnet betyr "slik at" eller "gitt at" og vil si "finn sannsynligheten for at x er større enn 2 gitt at x er større enn 1"GeirTheGreat wrote:Når man får opplistet en sannsynlighetsfordeling, også blir man bedt om å finne P(X > 2 | X > 1).
Skjønner i hovedsak dette med at X skal være større enn 2 og alt det grunnleggende, men det er "|" tegnet som gjør meg forvirret her. Håper noen kan gi meg en enkel forklaring.
Ha en fin dag
En annen måte å si det på er "hvis x er større enn 1, hva er da sannsynligheten for at x også er større enn 2?"
Ahh, da er jeg med. Takk!
Blir det da sånn at hvis sannsynlighetsfordelingen er p(x=1) 0,42 , p(x=2) 0,26 , p(x=3) 0,16 , p(x=4) 0,08 , p(x=5) 0,06 , p(x=6) 0,02
Så vil det være slik at p(x > 2 | X > 1) blir sannsynligheten for p(x=1) + p(x=3 til 6) ? eller hvordan kan man regne ut det?
Blir det da sånn at hvis sannsynlighetsfordelingen er p(x=1) 0,42 , p(x=2) 0,26 , p(x=3) 0,16 , p(x=4) 0,08 , p(x=5) 0,06 , p(x=6) 0,02
Så vil det være slik at p(x > 2 | X > 1) blir sannsynligheten for p(x=1) + p(x=3 til 6) ? eller hvordan kan man regne ut det?
-
- Fibonacci
Bayes regel er fin å bruke her
$ \hspace{1cm}
P(x > 2 \mid x > 1) = \frac{ P(x > 1 \mid x > 2) P(x > 2)}{P(x > 1)}
$
Hvor $P(x > 1 \mid x > 2) = 1$. Ser du hvorfor?
$ \hspace{1cm}
P(x > 2 \mid x > 1) = \frac{ P(x > 1 \mid x > 2) P(x > 2)}{P(x > 1)}
$
Hvor $P(x > 1 \mid x > 2) = 1$. Ser du hvorfor?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk