Div. fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Aioaas

Hei hei ^^

Jeg jobber med noen oppgaver i fysikk også lurte jeg på om dere kunne hjelpe meg med noen spørsmål.

1) To kuler støter sammen. Den ene kula ligger i ro før støtet, og den andre kula har farten v før støtet. Kula har samme masse, m. Støtet er fullstendig elastisk. Hvor stor prosent av den kinetiske energien "går tapt" under støtet?
Er det 25%, 33%, 50% eller 100%?

2) En satellitt går i sirkelbane omkring jorda. Den totale mekaniske energien til satellitten er E= -1,12*10^10J. Hvor stor er den totale mekaniske energien til satellitten?
Er det 0.56*10^10 J, 1.12*10^10 J, 2.24*10^10 J eller er det ikke mulig å si noen om uten å kjenne farten?

3) Et romskip har farten 0.25c inn mot jorda. Fra jorda blir det sendt et lyssignal forbi romskipet. Romfareren ser dette lyssignalet passerer romskipet med farten:
0.25c, 0.75c, c, 1,25c eller 1.75c?

Håper noen tar seg tid til å svare meg :)

Takk for all hjelp er inne - supert forum.
zell
Guru
Guru

1) Bruk prinsippet om bevaring av bevegelsesmengde ([tex]m_1v_1 = m_2v_2[/tex]) til å regne ut hastigheten til det sammensatte legemet (de to kulene). Regn så ut endringen i kinetisk energi som kinetisk energi til første kule minus kinetisk energi til det sammensatte legemet ([tex]\frac{1}{2}\left(m_1v_1^2-m_2v_2^2\right)[/tex]).
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

2) Skal det stå kinetisk energi en plass?

3) Lysfarten blir målt som c i alle referansesystemer, bare strekningen og tiden er forskjellig.
Aioaas

2) Nei - den kinetiske energien var ikke oppgitt i oppgaven.
Aioaas

3) Betyr det at jeg ikke trenger å regne relativistisk? At jeg altså bare kan regne 0.25c-(-1.0c)=1.25C?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

3)

Det er ingenting å regne relativistisk på. Michelson-Morley-eksperimentet var det første forsøket som beviste at lysfarten hadde samme fart i jordens fartsretning og vinkelrett på den. Einstein videreførte dette og sa at lysfarten i vakuum er den samme i alle referansesystemer. Er vel mange som har prøvd å motbevise dette uten hell.

2) Den totale mekaniske energien er lik den potensielle og kinetiske energien til en gjenstand. Så det logiske er at den totale mekaniske energien er 1.12*10^10 J.
Aioaas

Takk

3) Men jeg skjønner ikke hvorfor du mener at det er et logisk alternativ, ettersom det totale mekaniske energiene er gitt ved E=Ep+Ek. Den totale mekaniske energien kan være alle verdier fordi den kinetiske energien ikke er oppgitt? Eller?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

2) En satellitt går i sirkelbane omkring jorda. Den totale mekaniske energien til satellitten er E= -1,12*10^10J. Hvor stor er den totale mekaniske energien til satellitten?
Er det 0.56*10^10 J, 1.12*10^10 J, 2.24*10^10 J eller er det ikke mulig å si noen om uten å kjenne farten?

Du sier at du ikke har den kinetiske energien. Sannheten er at du ikke har den potensielle energien heller, med mindre det er skrevet feil i oppgaveteksten. Om det du får oppgitt er den potensielle energien, så er svaret "det er ikke mulig å si uten å kjenne farten" korrekt.
Post Reply