r2: drøfting av trigonometriske funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei,
jeg jobber for tiden med R2 som privatist og sliter med å finne svar på et problem på egenhånd.
Jobber med å finne nullpunktene til følgende funksjon: -2sinX^2+2cosx^2 (den dobbelt deriverte av sin(x)^2+x).
Når jeg gjør om til en sinusfunksjon (-4sin(X)+2=0) og regner ut kommer jeg fram til 4 forskjellige punkter. Dette stemmer overens med fasiten.

Når jeg gjør stykket om til en tangensfunksjon (-2tan(X)^2+2=0) sitter jeg derimot bare igjen med 2 forksjellige punkter. Disse to punktene stemmer overens med fasiten, men mangler 2 svar.

Hvorfor i alle dager er det slik? Eller har jeg regnet feil her? Har slitt med at jeg ender opp med enten for få eller for mange svar etter. Si i fra om dere trenger å se utregningene.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Innenfor hvilket intervall?

Edit: Hvordan får du [tex]-2\sin^2x+2\cos^2x[/tex] til å bli [tex]-4\sin x+2[/tex] ?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Guest

Hei! Mente: -4sin(X)^2+2

Innenfor [0, 2pi]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Gjest wrote:Hei,
Når jeg gjør om til en sinusfunksjon (-4sin(X)+2=0) og regner ut kommer jeg fram til 4 forskjellige punkter. Dette stemmer overens med fasiten.
Når jeg gjør stykket om til en tangensfunksjon (-2tan(X)^2+2=0) sitter jeg derimot bare igjen med 2 forksjellige punkter. Disse to punktene stemmer overens med fasiten, men mangler 2 svar.
Hvorfor i alle dager er det slik? Eller har jeg regnet feil her? Har slitt med at jeg ender opp med enten for få eller for mange svar etter. Si i fra om dere trenger å se utregningene.
generelt deler du på [tex]\,\cos(x),\,[/tex]men krever også at[tex]\,\cos(x)\neq 0[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply