Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hvordan kan jeg vise at [tex]s_{n}=\frac{1}{3}n*(n+1)(n+2)[/tex] stemmer?
Det går fint å sette n=1 og n=k, men når jeg skal sette n=k+1 går alt i surr og ingenting stemmer
stimorolextra wrote:Hvordan kan jeg vise at [tex]s_{n}=\frac{1}{3}n*(n+1)(n+2)[/tex] stemmer?
Det går fint å sette n=1 og n=k, men når jeg skal sette n=k+1 går alt i surr og ingenting stemmer
Noen som vil vise meg hvordan de løser denne?
Glemte å si at jeg har oppgitt [tex]S_{n}=1*2+2*3+3*4+...+n*(n+1)[/tex]
Siden VS = HS følger det av induksjon at formelen holder for alle naturlige n. Det går ann å vise at HS = VS raskere, men da må en være flinkere i algebra.
Tusen takk! Hvordan klarte du å gjøre det siste der såpass enkelt? Har fått høre at jeg ikke bør gange ut, men i steden faktorisere (noe jeg ikke fikk til i dette tilfellet). Når jeg skal gange ut så tar det så fryktelig lang tid...
Tusen takk! Hvordan klarte du å gjøre det siste der såpass enkelt? Har fått høre at jeg ikke bør gange ut, men i steden faktorisere (noe jeg ikke fikk til i dette tilfellet). Når jeg skal gange ut så tar det så fryktelig lang tid...
Den siste der er jo ganske grei, om du mener [tex](\frac{1}{3}k+1)=\frac13(k+3)[/tex]. Du trekker [tex]\frac13[/tex] ut av begge leddene. [tex]1/\frac13=3[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."