Kjemi spontanitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Hei.


Lurer på en oppgave. Tror jeg har skjønt den, men ville forsikre meg om at det jeg har tenkt er mulig.

Se bildet av oppgaven.

Første linje viser oppgaven, vi skal svare om den er spontan eller ikke.

Utifra den så tror jeg det er de to halvreaksjonene som er i reaksjonen.

Ved å gange reduksjonen med 2 og oksidasjonen med 5 så blir det like mange e-

Det jeg da ser er at alt går opp slik som oppgaven ser ut, unntatt H+, som blir 16 stk på reduksjon og 10 på oksidasjon. På redoksreaksjonen er denne 6. Vil det si at man kan "krysse ut" 10H+ ? Samme som man kan ta bort e- ?

På forhånd takk :-)
Vedlegg
Oppgaven med utregning
Oppgaven med utregning
IMG_2606.JPG (1.2 MiB) Vist 1919 ganger
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Ja, du tenker riktig og det er helt riktig som du sier at vi fjerner de akkurat som $e^-$

Men husk argumentasjon for hvorfor reaksjonen er spontan.
Bra =)
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Kjemikern skrev:Ja, du tenker riktig og det er helt riktig som du sier at vi fjerner de akkurat som $e^-$

Men husk argumentasjon for hvorfor reaksjonen er spontan.
Bra =)

Takk :-) Den er spontan fordi H2O2 reaksjonen står under MnO4- i tabellen og fordi Ecelle blir positiv, ikke sant? :)
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Katzia skrev:
Kjemikern skrev:Ja, du tenker riktig og det er helt riktig som du sier at vi fjerner de akkurat som $e^-$

Men husk argumentasjon for hvorfor reaksjonen er spontan.
Bra =)

Takk :-) Den er spontan fordi H2O2 reaksjonen står under MnO4- i tabellen og fordi Ecelle blir positiv, ikke sant? :)
Ja det beste er å få med at regnestykket som viser $E>0$, da kan hverken sensor/lærer trekke deg for enkle poeng =)
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Kjemikern skrev:
Katzia skrev:
Kjemikern skrev:Ja, du tenker riktig og det er helt riktig som du sier at vi fjerner de akkurat som $e^-$

Men husk argumentasjon for hvorfor reaksjonen er spontan.
Bra =)

Takk :-) Den er spontan fordi H2O2 reaksjonen står under MnO4- i tabellen og fordi Ecelle blir positiv, ikke sant? :)
Ja det beste er å få med at regnestykket som viser $E>0$, da kan hverken sensor/lærer trekke deg for enkle poeng =)

Takk, da skal jeg passe på det :-) Pleier å ta det med :-)
Svar