Hei! Er litt rusten m.t.p. derivering av uttrykk. Jeg har et uttrykk her som lyder:
[tex]f(x)=xe^{1-2x^{2}}[/tex]
Det jeg lurer på er om jeg skal løse slike funksjoner ved bruke av U´*V+U*V´ hvor U= x og V=e^1-2x^2 eller skal jeg derivere V alene først?
Derivering
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Tror kanskje jeg fikk det til? Er da 1/2 nullpunktet?
[tex]f'(x)=e^{1-2x}(1-4x^{2})[/tex]
jaAnonymss wrote:Hei! Er litt rusten m.t.p. derivering av uttrykk. Jeg har et uttrykk her som lyder:
Det jeg lurer på er om jeg skal løse slike funksjoner ved bruke av U´*V+U*V´ hvor U= x og V=e^1-2x^2 eller skal jeg derivere V alene først?
(u*v) '
sjekk linken
https://www.symbolab.com/solver/system- ... gin=button
x=0 er nullpkt til f(x)
og
ja
f ' (1/2) = 0
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Anonymss wrote:Tror kanskje jeg fikk det til? Er da 1/2 nullpunktet?
[tex]f'(x)=e^{1-2x^2}(1-4x^{2})[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Ja! Var det jeg fikk, glemte å skrive inn ^2!
Men ved å putte inn x=1/2 i den deriverte vil det da si at det er et nullpunkt eller er det et potensielt toppunkt eller bunnpunkt (avhengig av fortegnslinjen)
Såvidt jeg husker var det vel noe sånt som at
f(x) = 0 -----> Nullpunkt
f'(x) = 0 -----> Bunnpunkt/Toppunkt
f''(x) = 0 -----> Vendepunkter
Så når jeg nå ser at jeg får 0 ved å putte inn 1/2 for x i den deriverte er det da et nullpunkt eller potensielt topppkt/bunnpkt?

Men ved å putte inn x=1/2 i den deriverte vil det da si at det er et nullpunkt eller er det et potensielt toppunkt eller bunnpunkt (avhengig av fortegnslinjen)
Såvidt jeg husker var det vel noe sånt som at
f(x) = 0 -----> Nullpunkt
f'(x) = 0 -----> Bunnpunkt/Toppunkt
f''(x) = 0 -----> Vendepunkter
Så når jeg nå ser at jeg får 0 ved å putte inn 1/2 for x i den deriverte er det da et nullpunkt eller potensielt topppkt/bunnpkt?
Akkurat i denne oppgaven skulle jeg finne når funksjonen var voksende og avtagende! Men blir det ikke en blanding av nullpkt og topppkt/bunnpkt hvis jeg ser fra f(x) at x=0 er et nullpunkt samtidig som at jeg deriverte og også fant at x=1/2 er et nullpunkt(eller toppkt/bunnpkt?)
-
- Lagrange
Funksjonen vil vel ha ett nullpunkt i punktet $(0,0)$ siden siden $e^x$ alltid er positiv, så da vil funksjonen være negativ når $x < 0$, null når$ x = 0$ og positiv når $x > 0$. Det er mitt resonnement. Når det gjelder topp- og bunnpunkt må du vil løse likningen $f'(x) = 0$
Gjest wrote:hvordan derivere og finne ekstremalpunkter?
Anonymss wrote:Hei! Er litt rusten m.t.p. derivering av uttrykk. Jeg har et uttrykk her som lyder:
[tex]f(x)=xe^{1-2x^{2}}\:\:\overset{produktregelen}{\rightarrow}\:(x)'*e^{1-2x^2}+x*(e^{1-2x^2})'=e^{1-2x^2}+x*-4xe^{1-2x^2}=e^{1-2x^2}-4x^2e^{1-2x^2}=e^{1-2x^2}(1-4x)[/tex]
[tex]f'(x)=0\Rightarrow \left \{ x=+\frac{1}{2},\:-\frac{1}{2}[/tex]
[tex]f(x)<0\Rightarrow x<0\:\:f(x)>0\:\Rightarrow x>0[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.