Eksakte verdier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
stimorolextra

Jeg skal finne eksakte verdier for cos v og sin v når v=150.
Da bruker jeg først enhetssirkelen og tegner opp v=150 og marker P(cosv,sinv) på enhetssirkelen. Jeg trekker da en vannrett strek fra P og bort til positiv y-akse slik at jeg får en 90-graders vinkel. Jeg ser da at positiv y-akse, denne vannrette streken og streken ut til P danner en trekant. For å finne den ene vinkelen tar jeg 150-90=60. Da ser jeg at vinkel P må være 30.
Jeg vet at sin 60 har 60 som sin motstående vinkel, og sin 60 skulle ut i fra dette bli [tex]\frac{\sqrt{3}}{2}[/tex]
Men dette stemmer ikke... Det skal bli 1/2. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt?
Guest

stimorolextra wrote:Jeg skal finne eksakte verdier for cos v og sin v når v=150.
Da bruker jeg først enhetssirkelen og tegner opp v=150 og marker P(cosv,sinv) på enhetssirkelen. Jeg trekker da en vannrett strek fra P og bort til positiv y-akse slik at jeg får en 90-graders vinkel. Jeg ser da at positiv y-akse, denne vannrette streken og streken ut til P danner en trekant. For å finne den ene vinkelen tar jeg 150-90=60. Da ser jeg at vinkel P må være 30.
Jeg vet at sin 60 har 60 som sin motstående vinkel, og sin 60 skulle ut i fra dette bli [tex]\frac{\sqrt{3}}{2}[/tex]
Men dette stemmer ikke... Det skal bli 1/2. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt?
Prøv å speile 150 graders linjen om y aksen så ser du at du får en 30 graders vinkel. Sinus til 30 er som kjent 1/2 altså må også sin 150 være det
stimorolextra

Gjest wrote:
stimorolextra wrote:Jeg skal finne eksakte verdier for cos v og sin v når v=150.
Prøv å speile 150 graders linjen om y aksen så ser du at du får en 30 graders vinkel. Sinus til 30 er som kjent 1/2 altså må også sin 150 være det
Ja, tusen takk for svar! Ser den:) Men jeg lurer på hva jeg har gjort galt i det jeg har kommet frem til? Finner ikke noe ulogisk i fremgangsmetoden min... :/
stimrolextra

Jeg tror jeg ser hva jeg har gjort galt:) Har tenkt at den loddrette linjen var sin (siden den skjærer y-aksen), men den er vel cos siden den angir "hvor langt bort på x-aksen" P ligger? :)
stimorolextra

stimrolextra wrote:Jeg tror jeg ser hva jeg har gjort galt:) Har tenkt at den loddrette linjen var sin (siden den skjærer y-aksen), men den er vel cos siden den angir "hvor langt bort på x-aksen" P ligger? :)
Edit: VANNRETTE!!!! I kveld går visst alt i surr, heh 8-)
Post Reply