Masseløs-fjær

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
steinein

Hei

Jeg lurer på hvordan en kan tenke seg for å kunne klare å svare på denne oppgaven:

To klosser henger i ro i to like masseløse fjærer. Den øverste klossen har massen m, og den nederste klossen har massen 2m. Forlengelsen av av den øverste klossen er x1 og den nederste klossen er x2. Finn forholdet mellom forlengelsen x1/x2.

Jeg har så langt prøv å sette opp hooks lov; F=k*x for begge klossene, noe som gir meg mgk/2mgk. Kan noen forklare hva jeg har gått glipp av her?
Guest

Den øverste fjæren opplever en vekt lik 3m, mens den nederste opplever 2m.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Det blir som gjest sier. Det er ikke alltid at alt må gjøres så mye mer komplisert enn det egentlig er.
Den øverste fjæra vil oppleve å bli trekt nedover av vekten til både den øverste og den nederste klossen, mens den nederste fjæra, som henger i den andre klossen, kun vil merke den nederste klossen.

Den øverste fjæra vil oppleve 3m, mens den nederste fjæra 2m. Forholdet blir derfor [tex]\frac32[/tex].
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
steinein

Dolandyret wrote:Det blir som gjest sier. Det er ikke alltid at alt må gjøres så mye mer komplisert enn det egentlig er.
Den øverste fjæra vil oppleve å bli trekt nedover av vekten til både den øverste og den nederste klossen, mens den nederste fjæra, som henger i den andre klossen, kun vil merke den nederste klossen.

Den øverste fjæra vil oppleve 3m, mens den nederste fjæra 2m. Forholdet blir derfor [tex]\frac32[/tex].
aha, takk for opplysningen. :)
Post Reply