Hei, lurer på en oppgave,som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal løse.
Oppgaven er som følgende: I hvilken av følgende løsninger er løseligheten til caco3 lavest?
A) 1 mol/l HCl
B) 2 mol/l HCl
C) 1 mol/l NH4Cl
D) 1 mol/l NH4
Setter pris på all hjelpen jeg kan få
Løselighet av caco3
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Gjest wrote:Hei, lurer på en oppgave,som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal løse.
Oppgaven er som følgende: I hvilken av følgende løsninger er løseligheten til caco3 lavest?
A) 1 mol/l HCl
B) 2 mol/l HCl
C) 1 mol/l NH4Cl
D) 1 mol/l NH4
Setter pris på all hjelpen jeg kan få
Hint: hva er spesielt med
Er det en syre eller en base?
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest wrote:Det er vel en base?
Ja, kommer du deg videre fra det?
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Nei, skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre. Skal jeg starte med å skrive reaksjonslikninger for hver av de stoffene, og se hvilket stoff som gir høyest ksp?
Spoiler - et nytt hint:
Generelt vil jeg tro at en base løser seg lettere i en syre enn en base - vice versa med syrer.
Så lavest løselighet må vær i en base.
vil ha lavest løselighet i en base ettersom i syre vil reagere og danne .
Så bare til å finne høyest pH:
Generelt vil jeg tro at en base løser seg lettere i en syre enn en base - vice versa med syrer.
Last edited by Drezky on 24/04-2016 19:43, edited 1 time in total.
Hvis det tilføres noen stoffer vil jo likevekten forskyves slik at effekten av påvirkningen blir mindre, men hva hjelper det?Kjemikern wrote:Tenk på le chateliers prinsipp ved en syre/base reaksjon
Gjest wrote:Hvis det tilføres noen stoffer vil jo likevekten forskyves slik at effekten av påvirkningen blir mindre, men hva hjelper det?Kjemikern wrote:Tenk på le chateliers prinsipp ved en syre/base reaksjon
Hvilket stoff/klasse gjør at likevekten forskyves mot
Tilføring av stoffer på den venstre siden fører til at likevekten forskyves mot caco3?Kjemikern wrote:Gjest wrote:Hvis det tilføres noen stoffer vil jo likevekten forskyves slik at effekten av påvirkningen blir mindre, men hva hjelper det?Kjemikern wrote:Tenk på le chateliers prinsipp ved en syre/base reaksjon
Hvilket stoff/klasse gjør at likevekten forskyves mot,
Drezky wrote:Spoiler - et nytt hint:
Står N.R for ikke mulig?
vil ha lavest løselighet i en base ettersom i syre vil reagere og danne .
Gjest wrote: Tilføring av stoffer på den venstre siden fører til at likevekten forskyves mot caco3?
Ikke helt det jeg var ute etter, men tenk på det sånn da:
Hvis jeg tilsetter en syre nå, hva vil dette reagere med? Hvor blir likevekten forskjøvet?