a) Hvor stor er sannsynligheten for ikke å få en sekser når vi kaster seks terninger?
Denne oppgaven klarer jeg, men jeg fikk ikke til å bruke denne formelen: P(ikke A) = 1 - P(A)
Jeg prøvde meg først med å finne sannsynligheten for å få en sekser, og prøvde å plotte inn tallene i formelen, men det gikk ikke. Så jeg skrev heller 5/6^6. Hvorfor er det sånn?
c) Vi kaster seks terninger tre ganger etter hverandre. Hvor sannsynlig er det å få en sekser?
Her har jeg prøvd med 1/6^6 * 3, men får det ikke til å stemme
Sannsynlighet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
a) Her kan du plotte inn, men det blir bare litt spesielt siden du kaster flere terninger. [tex]P(ikke\: A)=1-P(A) \Rightarrow P(ikke\: A)=(1-\frac16)^6[/tex].hjelp345 wrote:a) Hvor stor er sannsynligheten for ikke å få en sekser når vi kaster seks terninger?
Denne oppgaven klarer jeg, men jeg fikk ikke til å bruke denne formelen: P(ikke A) = 1 - P(A)
Jeg prøvde meg først med å finne sannsynligheten for å få en sekser, og prøvde å plotte inn tallene i formelen, men det gikk ikke. Så jeg skrev heller 5/6^6. Hvorfor er det sånn?
c) Vi kaster seks terninger tre ganger etter hverandre. Hvor sannsynlig er det å få en sekser?
Her har jeg prøvd med 1/6^6 * 3, men får det ikke til å stemme
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."