Finne 1 verdi for et helt datasett

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Mariuog
Fibonacci
Fibonacci

Har ett sett med data som er målt over tid. Hvis jeg skal bruke 1 verdi fra hele settet, hva blir mest nøyaktig og hvordan finner jeg det ut?

Eks:
9,8,10,7,8,9,11,8,6,9

Datasettet jeg har er mye større, men regner med regnemetoden blir lik?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Mariuog wrote:Har ett sett med data som er målt over tid. Hvis jeg skal bruke 1 verdi fra hele settet, hva blir mest nøyaktig og hvordan finner jeg det ut?
Eks:
9,8,10,7,8,9,11,8,6,9
Datasettet jeg har er mye større, men regner med regnemetoden blir lik?
http://www.wolframalpha.com/input/?i=me ... 9,11,8,6,9
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Mariuog
Fibonacci
Fibonacci

Det var vel bare gjennomsnittet?
Aleks855
Rasch
Rasch

Det er gjennomsnittet ja, og det er en viktig verdi for å representere et datasett. Det er den verdien som har den minste feilen sammenliknet med hver enkelt verdi i datasettet.

En annen viktig verdi er median. Det er den midterste verdien. I et datasett med enkelte utstikkere men ellers tett samling, vil denne være mer ideell, da den i stor grad ignorerer verdier som ligger langt over eller under resten.

Hvis du trenger hjelp til å finne ut hvilken du skal bruke, så må vi nesten få vite sammenhengen.
Image
Post Reply