Universet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Gå ut fra at universet nå har alderen 13.7* 10^9 år. Hvor langt utover i universet skal det da være teoretisk mulig å observere? Gi svarer i lysår og i meter. Noen som kan hjelpe???
Det her lukter noe Hubbles lov : [tex]V=Hr,\:\:H=(21.7\:\pm 1.0) km/s\: per\: million\: lysår[/tex]
Da finner du distansen (lysår) som jeg tenker må omgjøres til m (meter) - distansen lyset reiser på 1 år .
Da finner du distansen (lysår) som jeg tenker må omgjøres til m (meter) - distansen lyset reiser på 1 år .
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Hva er farten her??Drezky wrote:Det her lukter noe Hubbles lov : [tex]V=Hr,\:\:H=(21.7\:\pm 1.0) km/s\: per\: million\: lysår[/tex]
Kan noen fortelle om spektralklassen til en stjerne? Er det slik at man både må se på effekten og temperaturen for å putte en stjerne i et hz diagram?? Må vel ikke sammenligne disse to tingene med sola og deretter putte verdiene sammenlignet med sola i et hz diagram??
Drezky wrote:Det her lukter noe Hubbles lov : [tex]V=Hr,\:\:H=(21.7\:\pm 1.0) km/s\: per\: million\: lysår[/tex]
Gå ut fra at universet nå har alderen 13.7* 10^9 år. Hvor langt utover i universet skal det da være teoretisk mulig å observere? Gi svarer i lysår og i meter. Noen som kan hjelpe???
Vel...
[tex]V=Hr[/tex]
[tex]v=H_{min}r=20.7*10^3m/s*13.7*10^9år=8.94329424*10^{21}1.y[/tex]
[tex]V=H_{maks}r=22.7*10^3m/s*13.7*10^{9}år=9.807380641.y[/tex]
Eller blir det ikke bare:
1 lysår= strekningen lyset tilbakelegger på 1 år:
[tex]1år=365.25*24*60*60=31557600s[/tex]
[tex](strekning)=c*1år_{målt\:i\:sekunder}=3*10^8m/s*31557600s=9.46728*10^{15}m[/tex]
Total strekning (hvor langt utover universet det skal være teoretisk mulig å oberservere):
[tex]13.7*10^9år*9.46728*10^{15}m=1.29701736*10^{26}m\approx1.3*10^{26}m[/tex]
Sååå:
[tex]13.7*10^{9}\:lightyears\Rightarrow \approx\:1.3*10^{26}m?[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
-
- Lagrange
Det er vel temperaturen som bestemmer spektralklassen? Solen er i spektralklasse G, som da har en overflatetemperatur fra ca. 5000 til ca. 6000 kelvin.
I et Hr-diagram er x-aksen temperatur (som deles inn i flere spektralklasser), samt på y-aksen er hvor lyssterk den er, ift. solen.
I et Hr-diagram er x-aksen temperatur (som deles inn i flere spektralklasser), samt på y-aksen er hvor lyssterk den er, ift. solen.
hvor vanskelig er kapittelet elektrisitet i forhold til de andre? Noen tanker? i fysikk 1?
-
- Lagrange
Med formlene U = RI og P = UI samt gode algebrakunnskaper skal det gå strålende. Eneste som var litt tricky var det om halvledere og superledere, samt transistorer. Men å regne på parallell- og seriekoblinger tok iaf jeg lett.
Er forsøk omfattende? Type seriekobling , parallelkolbling osv?Fysikkmann97 wrote:Med formlene U = RI og P = UI samt gode algebrakunnskaper skal det gå strålende. Eneste som var litt tricky var det om halvledere og superledere, samt transistorer. Men å regne på parallell- og seriekoblinger tok iaf jeg lett.
-
- Lagrange
Sjekket fronter nå, og ser at vi hadde ett forsøk der vi skulle variere spenningen og sjekke om kretsen fulgte Ohm's lov. Ved å sjekke det lagde jeg en matematisk modell for strømmen som funksjon av spenningen. Altså I(U) =U/R. Fikk så en lineær graf, som impliserer at motstanden er konstant. Skulle så finne vha. modellen hva motstanden var, og fikk ett avvik på 1 ohm, som vi antok var pga feil/unøyaktig avlesning.
Nå vet jeg ikke hvilken krets dette var, men jeg antar at det er en simpel krets med en motstand.
Nå vet jeg ikke hvilken krets dette var, men jeg antar at det er en simpel krets med en motstand.