Sannsynlighet ved opptelling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Oppgaven er: "Hver gang Arne skyter fem skudd i skiskyting, bommer han på to av skuddene. Finn sannsynligheten for at de to bommene kommer etter hverandre."

Har satt opp utfallene, hvor det er fire gunstige. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. I fasiten så er det 4/5C2, men jeg skjønner ikke hvorfor det er 5C2? Er ikke det da rekkefølgen ikke spiller noen rolle? Hvorfor skal man ikke bruke nPr formelen, var det ikke da rekkefølgen spilte en rolle? Siden skuddene skulle komme etter hverandre, liksom.

Og er generelt veldig usikker på når man skal bruke nPr og når man skal bruke nCr, og forskjellen på disse. Noen som kan forklare dette og gi eksempler på når man skal bruke de forskjellige formlene?
Drezky
Hilbert
Hilbert

Gjest wrote:Oppgaven er: "Hver gang Arne skyter fem skudd i skiskyting, bommer han på to av skuddene. Finn sannsynligheten for at de to bommene kommer etter hverandre."

Har satt opp utfallene, hvor det er fire gunstige. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. I fasiten så er det 4/5C2, men jeg skjønner ikke hvorfor det er 5C2? Er ikke det da rekkefølgen ikke spiller noen rolle? Hvorfor skal man ikke bruke nPr formelen, var det ikke da rekkefølgen spilte en rolle? Siden skuddene skulle komme etter hverandre, liksom.

Og er generelt veldig usikker på når man skal bruke nPr og når man skal bruke nCr, og forskjellen på disse. Noen som kan forklare dette og gi eksempler på når man skal bruke de forskjellige formlene?

nCr og nPr

henvises til :
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 5&p=200781

til Oppgaven..

husk formelen: [tex]\frac{gunstige}{mulige}[/tex]

de mulige er [tex]{5 \choose 2}[/tex] da rekkefølgen ikke spiller noen rolle.

De gunstige kan tenkes slik:

Treffer Treffer Treffer Bommer Bommer
Treffer Treffer Bommer Bommer Treffer
Treffer Bommer Bommer Treffer Treffer
Bommer Bommer Treffer Treffer Treffer

slik at :[tex]P=\frac{4}{{5 \choose 2}}[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Guest

Drezky wrote:
Gjest wrote:Oppgaven er: "Hver gang Arne skyter fem skudd i skiskyting, bommer han på to av skuddene. Finn sannsynligheten for at de to bommene kommer etter hverandre."

nCr og nPr

henvises til :
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 5&p=200781

til Oppgaven..

husk formelen: [tex]\frac{gunstige}{mulige}[/tex]

de mulige er [tex]{5 \choose 2}[/tex] da rekkefølgen ikke spiller noen rolle.

De gunstige kan tenkes slik:

Treffer Treffer Treffer Bommer Bommer
Treffer Treffer Bommer Bommer Treffer
Treffer Bommer Bommer Treffer Treffer
Bommer Bommer Treffer Treffer Treffer

slik at :[tex]P=\frac{4}{{5 \choose 2}}[/tex]
Tusen takk! Men skjønner ikke helt, hvorfor spiller ikke rekkefølgen noen rolle i denne oppgaven? Hvordan vet man det?
Post Reply